۴۰×۸
۶۰
۷/۴
۴/۲
۵/۶
۳/۲
۲۰×۸
۶۰
۸/۳
۳/۴
۶/۲
۲/۶
جدول شماره۵- ۱- نشست در زیر کانتینرها
با در نظرگرفتن اینکه نشست در لایه های رسی عمدتا به دلیل تحکیم است نتایج نشستها از محاسبات الاستیک با عنوان کل نشست به نشست ناشی از تحکیم اضافه شده است که در جدول ۵-۱ آمده است. داده های نشست نسبی بر مبنای ۷۵ درصد ماکزیمم کل نشست محاسبه شده است. آنالیز نشست نشان میدهد که در شرایط استاتیک کانتینرها نشست مجازی دارند و توجه خاصی نیاز نیست. نکته مهم قابل بیان اینست که در این آنالیز صلب بودن و اثرات لایه ساب بیس و بیس در نظر گرفته نشده است، برای مثال لایه بیس که شامل ۴۵ سانتیمتر لایه بتنی و صلب بوده و در نهایت میتواند نشست جزئی کل را کاهش دهد، درنظر گرفته نشده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۴-۴- جرثقیل دروازه ای چرخ لاستیکی
این نوع از جرثقیل بر روی ریل کار نمی کند، بنابراین از حساسیت کمتری نسبت به جرثقیل مربوط به دیواره دیافراگمی که به یک سطح صلب نیاز دارد برخوردار است و نیازمند این نیست که تلورانس یامحدودیتی برای نشستهای نسبی قائل شد.
۵-۴-۵- ساختمان
توصیه های زیادی در خصوص بارگذاری نهائی و نسبی ناشی از نشست های نسبی ساختمانها که مرتبط با نوع سازه و سرویس آنهاست وجود دارد. میزان نشست سازه با نوع و ابعاد فونداسیون کنترل می گردد، با توجه باینکه سازه های به کار رفته در بندر سازه های سبک یا مطبوعی (با توزیع بار گسترده ) هستند، بنابراین نشست و نشست نسبی محدودیت های قابل قبول نشست را تامین میکند.
۵-۵- بارهای طراحی
بارهائی که در نظر گرفته میشوند در بخش های مختلف زیر معین میگردد.
۵-۵-۱- جرثقیل کانتینربر از دریا به ساحل
به دلیل انتخاب جرثقیل کانتینری که می تواند بعد از طراحی کارهای سیویل ساخته شود اطلاعات داده شده بارگذاری به صورت زیر می تواند برای طراحی اولیه به کار رود، دو پایه طرف دریا در ماکزیمم بارگذاری در حالت کار یا سرویس هستند در شرایط طوفانی ماکزیمم بارها به اندازه یکی از گوشه های چهار پایه هاست، بیشترین مقدار با توزیع بار گسترده است که به ابعاد و نوع جرثقیل بستگی دارد.
۵-۵-۲- جرثقیل دروازه ای چرخ لاستیکی
انواع مختلفی از جرثقیلهای چرخ لاستیکی در بازار موجود است. جرثقیل های دروازه ای بزرگ برای جابجائی کانتینر می تواند فشار ناشی از باربری هرچرخ آن و با فشار تماسی برابر با باشد.
۵-۵-۳- بارهای خارج از اسکله منطقه محموله
در قسمت پشتی دیواره دیافراگمی پیش بینی می گردد که فضای موجود، برای حمل ونقل خودروها و ذخیره سازی کانتینرها (دوکانتینر پر بر روی همدیگر) استفاده شود. بارهایی که به این فضا وارد می شود مطابق مقادیر زیراست.
روشنایی برای حمل و نقل
حمل ونقل عمومی(تراک)
بار متفرقه
۲عدد کانتینر به صورت پر
تجهیزات چند منظوره
۵-۵-۴- محوطه بار اندازی کانتینرها
بار محوطه کانتینری که ماکزیمم ۵ عددکانتینر به صورت پر بر روی سطح ذخیره می شود، می تواند مطابق زیر محاسبه گردد. هر چند بعید به نظر میرسد که همه کانتینرها در محل ذخیره سازی به صورت پر بارگیری شده باشند، بنابراین جمع ماکزیمم ناخالص این ۵ عدد بر روی همدیگر به وسیله یک ضریب، به نام ضریب کاهشی ، کاهش پیدا میکند.
مطابق استاندارد برای ۴ عدد کانتینر پر بر روی همدیگر می باشد. با در نظر گرفتن فاکتور کاهشی برای ۵ کانتینر مقدار بار برابر می باشد.
۵-۵-۵- ساختمان
بار معادل برای سازه های مطبوع برآورد شده است.
۵-۵-۶- بارهای دیگر
بر طبق استاندارد مقدار مجازی که برای بارهای استاتیک اضافی وجود دارد ازتجاوز نمیکند (لازم به ذکر است در این مقدار، تصحیح اثر جرثقیل در هنگام عملیات در نظر گرفته شده است).
در نهایت در خصوص قسمت های مختلف بارگذاری در محدوده های مشخص شده، بارگذاری سطح به دو قسمت زیر تقسیم می شود.
در حد فاصل دیواره دیافراگمی و تیرعقب، ماکزیمم باری که میتواند بر روی آن وارد آید است.
برای محوطه کانتینری پشت دیواره دیافراگمی و منطقه دو در سایت، بار طراحی درنظرگرفته می شود.
۵-۶- اطلاعات ژئوتکنیکی
مطالعات ژئوتکنیکی سایت در این بخش از بندر شهید رجائی انجام شده است،این فعالیتها به قرارزیر است.