جدول (۴-۱۱): آزمون t تک نمونه ای مربوط به فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………..۹۳
جدول شماره(۴-۱۲): نتایج کلی آزمون کلمگروف – اسمیرونف برای بررسی نرمال بودن متغیرها………………………………………..۹۴
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول شماره(۴-۱۳): محاسبهی ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اول……………………………………………………………………..۹۹
جدول شماره(۴-۱۴): محاسبهی آماره F برای فرضیه اول………………………………………………………………………………………………۱۰۰
جدول شماره(۴-۱۵): محاسبهی ضرایب رگرسیونی فرضیه اول………………………………………………………………………………………۱۰۰
جدول شماره(۴-۱۶): محاسبهی ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اول……………………………………………………………………۱۰۲
جدول شماره(۴-۱۷): محاسبهی آماره F برای فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………..۱۰۳
جدول شماره(۴-۱۸): محاسبهی ضرایب رگرسیونی فرضیه دوم……………………………………………………………………………………..۱۰۳
جدول شماره(۴-۱۹): محاسبهی ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه دوم…………………………………………………………………..۱۰۵
جدول شماره(۴-۲۰): محاسبهی آماره F برای فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………….۱۰۶
جدول شماره(۴-۲۱): محاسبهی ضرایب رگرسیونی فرضیه سوم…………………………………………………………………………………….۱۰۶
جدول شماره(۴-۲۲): محاسبهی ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه سوم………………………………………………………………….۱۰۸
جدول شماره(۴-۲۳): محاسبهی آماره F برای فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول شماره(۴-۲۴): محاسبهی ضرایب رگرسیونی فرضیه چهارم………………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول شماره(۴-۲۵): محاسبهی ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه چهارم……………………………………………………………….۱۱۱
جدول شماره(۴-۲۶): همبستگی های موجود بین متغیر ها…………………………………………………………………………………………….۱۱۲
جدول شماره (۴-۲۷): ضریب رگرسیونی مدل نهایی آماری…………………………………………………………………………………………..۱۱۵
جدول شماره (۴-۲۸): خروجی های مربوط به مناسب بودن مدل آماری نهایی………………………………………………………………..۱۱۶
جدول شماره (۴-۲۹): ضرایب رگرسیونی خطی محاسبه شده……………………………………………………………………………………… ۱۱۷
جدول شماره (۴-۳۰): ضرایب رگرسیونی مؤلفه های مدل…………………………………………………………………………………………….۱۱۷
جدول شماره (۴-۳۱) نتایج تجزیه و تحلیل فاکتور و نرخ اهمیت آن بر اساس میانگین……………………………………………………۱۱۹
فهرست نمودارها
نمودار شماره (۳-۱): فراوانی نسبی………………………………………………………………………………………………………………………………۷۱
نمودار شماره(۴-۱): نمودار مربوط به عوامل مدیریتی……………………………………………………………………………………………………..۹۵
نمودار شماره(۴-۲): نمودار مربوط به عوامل نیروی انسانی……………………………………………………………………………………………..۹۶
نمودار شماره(۴-۳): نمودار مربوط به عوامل رضایت مشتریان…………………………………………………………………………………………۹۶
نمودار شماره(۴-۴): نمودار مربوط به عوامل فنآوری…………………………………………………………………………………………………….۹۷
نمودار شماره(۴-۵): نمودار مربوط به جذب منابع………………………………………………………………………………………………………….۹۷
فهرست شکل ها
شکل شماره (۲-۱): ساختار فعالیت یک بانک……………………………………………………………………………………………………………….۱۳
شکل شماره (۲-۱): مدل تحلیلی………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۵
شکل (۳-۱): مدل مفهومی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۶
شکل (۴-۱) مدل مفهومی روابط بین متغیرهای مدل……………………………………………………………………………………………………..۱۱۳
شکل شماره( ۴-۲ )مدل آماری برازش شده روابط بین مؤلفه های پژوهش……………………………………………………………………..۱۱۴
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر(مدیریتی، نیروی انسانی، رضایت مشتریان و فنآوری رایانهای) بر جذب منابع ارزانقیمت بانکهای دولتی است. جذب منابع مالی آنقدر برای بانک ها مهم و حیاتی می باشد که رقابت بسیار شدیدی در این زمینه بین آنها ایجاد نموده است. در این راستا و طی چند دهه اخیر زمینه های جدیدی جهت جذب بیشتر منابع بانکی به وجود آمده است. بنابراین ضرورت دارد با بررسی ابعاد و عوامل مؤثر بر جذب منابع ارزان قیمت بانکی هر چه بهتر و بیشتر و کاراتر از این منابع، استفاده بهینه شود. جمعآوری داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران شعب بانکهای دولتی(ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، توسعه و تعاون، توسعه صادرات، صنعت و معدن) شهر کرمانشاه است. تعداد پاسخ دهندگان به پرسشنامه ۱۲۷ نفر و اعتبار آن با محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ ۸۷۷/۰ میباشد. نمونه آماری شامل ۱۳۶ نفر است که با بهره گرفتن از روش سرشماری تعیین گردیه است. تجزیه و تحلیل و مقایسه عوامل مؤثر در جذب منابع مالی ارزانقیمت نشان داد که میزان استفاده از عوامل مدیریتی، نیروی انسانی، رضایت مشتریان و فنآوری رایانهای ) بر جذب منابع مؤثر بوده و همبستگی معناداری بین این متغیرها وجود دارد. در بین این عوامل، عوامل مدیریتی بیشترین تآثیر بر روی جذب منابع مالی دارد.
کلمات کلیدی: بانکهای دولتی، عوامل مدیریتی، عوامل نیروی انسانی، عوامل رضایت مشتریان و عوامل فنآوری رایانهای، کرمانشاه
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه:
تجهیز منابع همواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بانکها وجوه مازاد را جمعآوری و با دادن وام به متقاضیان، وظیفه سنتی خود یعنی واسطهگری را میان سپردهگذاران و وامگیرندگان ایفا مینمایند. معمولاً در فعالیتهای یک بانک، جذب منابع مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در بانکداری نوین عوامل متعددی وجود دارند که بر روند منابع مالی بانکها و موسسات مالی تأثیر میگذارند. شناسایی و تعیین میزان تأثیر این عوامل خود مقولهای مهم است، چون گاهی شرایط و موقعیتهای مالی با یکدیگر یکسان نیستند. و ممکن است مؤلفههای تأثیرگذار برتجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک گروه بانکی متفاوت باشد. در بانکداری نوین برای شناسایی عوامل مؤثر بر جذب منابع مالی از بازاریابی بانکی استفاده می شود. بانکداری امروز شیوه های نوآورانه، مشتریمداری مؤثر، ارائه تکنولوژیهای کارآمد، سرویسدهی و خدمات مورد نظر مشتری را طلب می کند که هر بانکی در این امور موفقتر عمل کند در بازار رقابتی نیز موفق به جذب منابع بیشتر و در نتیجه دوام، بقای دائمی و بهرهوری بالاتر خواهد شد.
قضاوت مشتری در امور بانکی بر اساس میزان توانمندی بانک در حل کمک به معضلات و توسعه و تجارت او استوار است. امنیت، سرعت تراکنش، دوستی با مصرف کننده و راحتی، سهولت استفاده، اعتماد و مسائل مربوط به حریم خصوصی، از مهمترین عوامل در انتخاب بانک از طرف مشتری میباشند.
بدیهی است که امروزه بیشتر بانکها با محیطی کاملاً پویا روبه رو هستند و همه بانکها چه بزرگ و چه کوچک با توجه به تغییرات برقآسا در موقعیتهای رقابتی و شرایط حاکم بر بازار، جذب و حفظ مشتریان را سرلوحهی برنامه های خود قرار دادهاند. برای موفقیت در شرایط جدید به ساختارها، شیوه های مدیریتی و رویه ها و از همه مهمتر نگرشها و فرهنگ جدید نیاز است. هر مؤسسهای که سریعتر، واقعبینانهتر و اثربخشتر عمل کند، در بازار رقابتی موفقتر خواهد بود.
۱-۲ بیان مسأله:
موضوع این پژوهش عبارت است از : « بررسی عومل موفقیت بانکها در جذب منابع ارزان قیمت ». تجهیز منابع پولی از همان ابتدا که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد و داد و ستد و مبادله کالارا شروع کرد آغاز شد و همواره یکی از اصلیترین وظیفههای سیستم بانکی بوده است. در عصرحاضر مؤسسات مالی و بانکها برای تجهیز منابع مالی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند و با خدمات ساده و ساختار سنتی بانکداری واسطهگری نمی توانند درعرصههای جهانی به تجهیز منابع بپردازند. در بانکداری نوین، بانکها در زمینه های مالی، غیر بانکی خدمات متعددی به مشتریان ارائه می دهند و ارائه خدمات نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری، باعث شده منابع جدیدی به بانکها سرازیر شود و در واقع دربانکداری نوین، بخش عمده ای از منابع ازطریق فعالیتهای غیربانکی به دست می آید(زریباف، ۱۳۸۲).
درنظام بانکی ایران تجهیز منابع با توجه قوانین بانکداری اسلامی از دو طریق انجام می شود:
ازطریق جذب سپردههای قرضالحسنه جاری و پس انداز، که منابع مالکانه نامیده میشوند.