وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارائه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاقها، ورودی هتل با ظرفیتمناسب، تختهایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسههای کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل ها است (لطفی، ۱۳۹۲).
۲-۱۳-۳ هتل های ۴ ستاره
این هتل ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. این هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق ها، وجود اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تختهای بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاقها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباسهای راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمینهای بازی و ارائه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و… (لطفی، ۱۳۹۲).
۲-۱۳-۴ هتل های ۵ ستاره
ین نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.
ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:
معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق،هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومیتزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با بهره گرفتن از اشیای هنری، دارای ۳ تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاقها با انواع نوشیدنی.
کارکنان در هتل ۵ ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباسهای شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومیخوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس میدهند. دارای مدیر حرفه ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویسها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه ۵ ستاره است.
نکته مهم درباره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که « هتل ها را از یک تا ۵ ستاره طبقهبندی می کنند، در حالی که مهمانپذیرها، مهمانسراها و هتل آپارتمانها را از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره برابری می کند و این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند (لطفی، ۱۳۹۲).
۲-۱۴ انواع هتل ها
هتل به مکانی اطلاق می شود که مسافران در ازی پرداخت پول، خدمات غذایی و اقامتی دریافت می کنند.همواره در قسمت پذیرش هتل ها این علامت به چشم می خورد که حق پذیرش و یا عدم پذیرش میهمانان برای هتل محفوظ است. چنانچه یک مهمان شرایط مناسب و مقرر را دارا نباشد هتل می تواند از پذیرش وی امتناع نماید. از سوی دیگر مهمان باید استطاعت مالی اقامت در هتل را دارا باشد.توسعه ی هتل ها در سراسر دنیا باعث گردیده تا گوناگونی گسترده ای از لحاظ نوع هتل ها به وجود آید.
در اینجا به برخی از انواع هتل ها اشاره می کنیم.
۲-۱۴-۱هتل های فرودگاهی
همان طور که از نام آن بر می آید چنین هتل هایی در محوطه فرودگاه ها و بعضی مواقع خارج از شهر واقع شده اند.
این هتل ها معمولا برای مسافران ترانزیت است که مجبور به تعویض هواپیما و یا اقمت در طی ترانزیت هستند. چنین مسافرانی معمولا نیاز به اتاقی برای خواب و استراحت پیش از پرواز بعدی دارند. مسافرانی که پرواز آنها به تعویق افتاده، یا ملغی شده است نیز به این هتل ها مراجعه می کنند.
خطوط هوایی برای آسایش و راحتی مسافران هنگام تاخیر و یا تعویض پرواز های خود، چنین امکانات اقامتی را فراهم می آورند.
خدمه پرواز نیز از این هتل ها برای استراحت بین پروازی استفاده می کنند. هتل فرودگاهی دارای کافی شاپ های ۲۴ ساعته برای ارائه امکانات غذایی به مسافران هستند و معمولا چنین هتل هایی دارای رستوران نیستند.
در این هتل ها به طور معمول محلی نیز برای ارائه و فروش محصولات و صنایع دستی محلی، وجود دارد.کافی نت، سیستم زنگ بیداری نیز از امکانات دیگر این هتل هاست. واحد نگهداری چمدان های مسافران و سیستم اعلام زمان پرواز هواپیماها در این هتل ها موجود است(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۲هتل های بوتیک
چنین اصطلاحی از دیدگاه تاریخی به آمریکای شمالی باز می گردد. این نام به هتل هایی اطلاق می شود که دارای محیط مجلل و لوکس هستند. وجه تمایز این هتل ها با سایر هتل ها در نوع ارائه خدمات آنهاست.
شاید بتوان اولین هتل بوتیک را هتل مورگان در نیویورک در سال ۱۹۸۰ نام برد. این هتل ها تعداد کمی اتاق بین ۳۰ تا ۱۰۰ اتاق را دارا هستند(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۳ هتل های تجاری
این هتل ها دارای امکانات تجاری برای تجار است. برخی از این امکانات عبارت اند از: مراکز تجاری از قبیل اتاق های سمینار، خدمات منشی و امکانات ارتباطات از راه دور پیشرفته.
اتاق های کلاس تجاری این هتل ها دارای خدمات ارائه غذای شخصی، روزنامه های جدید، کتابخانه، اینترنت پر سرعت، تلفن بین المللی، میز تحریر مجهز، قفسه نوشیدنی، جعبه های امنیتی قفل دار وتلویزیون های چند کاناله و غیره است. دیگر امکانات این هتل ها عبارتند از: خدمات جابجایی توسط ماشین های تشریفات، مرتب کردن روزانه اتاق، باشگاه ورزشی و غیره (ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۴ هتل کازینو
چنین هتل هایی تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن ارائه امکانات به مهمانانی است که به منظور شرط بندی و قمار مراجعه می کنند.
لاس وگاس در ایالت نوادا در ایالات متحده آمریکا یکی از معروف ترین نمونه ها از میان تعداد کثیری از اینگونه هتل هاست. خدمات اقامتی جزئی از خدمات چنین هتل هاست(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۵ هتل کنفرانس
این هتل ها دارای مراکز برگزاری کنفرانس هستند که به آنها الحاق شده، درون خود هتل قرار گرفته اند. این هتل دارای امکانات پذیرش گروهی مهمانان برای برگزاری کنفرانس ها و گردهمایی ها و همچنین رستوران های متعدد و بزرگ برای ارائه خدمات ضیافتی است. سالن های کنفرانس متعدد چنین هتل هایی دارای ورودی ها و پارکینگ اتومبیل مجزا هستند(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۶ هتل کنوانسیون(همایش)
چنین هتل هایی به صورت ویژه برای برگزاری همایش های بزرگ ساخته شده اند. این هتل ها دارای سالن های همایش بزرگ هستند که بعضی مواقع گنجایش صندلی های آن ۲۰۰۰ صندلی و بیشتر است. اتاق های ملاقات گروهی و دیگر امکانات مربوطه الکترونیکی،لابی،سیستم های ارتباط جمعی، بلندگوهای مدرن و پروژکتورهای تصویری و غیره از دیگر امکانات این سالن هاست. اتاق های این نوع هتل ها معمولا دارای تخت های دو نفره و تک نفره است.
۲-۱۴-۷ هتل های مقاصد جذاب گردشگری
این هتل ها معمولا در نقاط جذاب گردشگری قرار دارند. از قبیل: هتل های کنار اهرام مصر، هتل های کوهستانی و غیره.
یکی از مهمترین جذابیت های چنین هتل هایی وجود نمای زیبای مشرف به آنهاست(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۸ هتل های دولوکس
این هتل ها از لحاظ طبقه بندی به هتل های پنج ستاره و بالاتر اطلاق می گردد.چنین هتل هایی بسیار تجملی و لوکس هستند. کلیه امکانات رفاهی از هر نظر در این هتل ها موجود است. برج العرب در کنار خلیج فارس نمونه ای از این هتل هاست. پنجره های اتوماتیک کنترل از راه دور و دستگیره های طلا از جمله مشخصات این هتل است.در این هتل مهمانان توسط هلیکوپتر(چرخ بال) اختصاصی هتل، از فرودگاه به هتل آورده می شوند. این هلیکوپتر بر بام هتل می نشیند. این نوع هتل ها فقط مختص آن دسته از افراد است که توانایی پرداخت چنین هزینه های سنگین را دارا هستند(ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۹ هتل های مرکز شهر
این هتل ها در مرکز شهر و نواحی پر تردد تجاری و حوالی مراکز خرید بزرگ قرار گرفته اند. بسیاری از مسافران هنگام مسافرت به شهرهای بزرگ ترجیح می دهند در مرکز شهر اقامت کنند. دلیل آن هم دسترسی آسان به دفاتر و مراکز دولتی،خدماتی،فروشگاه ها و دیگر مراکز تفریحی است.
اما از آنجا که قیمت زمین در چنین مراکز شهری بسیار بالاست، در نتیجه، قیمت و هزینه اقامت در این هتل ها نیز زیاد است تا سرمایه گذاران هتل بتوانند بازگشت سرمایه ی صرف شده برای خرید و حفظ زمین را جبران کنند. از این رو چنین هتل هایی معمولا از نوع کلاس تجاری و لوکس هستند.
۲-۱۴-۱۰هتل های خانوادگی
چنین هتل هایی معمولا برای اقامت یک یه چند خانواده طراحی شده اند. اتاق های این هتل ها به یکدیگر راه دارد و در هر اتاق آشپزخانه و لوازم و امکانات پخت و پز موجود است. در این چنین هتل هایی معمولا مکان هایی وجود دارد که دارای تلویزیون و اسباب بازی کودکان است و به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. در حیاط این نوع هتل ها، پارک های بازی کوچک برای کودکان و تعداد زیادی اجاق کباب پزی مجزا وجود دارد.
۲-۱۴-۱۱ هتل های گروهی
این گونه هتل ها می توانند تعداد زیادی مسافر را در هر زمان در خود جای دهند. چنین هتل هایی معمولا در اختیار آزانس های مسافرتی قرار می گیرد و آنها گروه مسافران و گردشگران خود را برای اقامت در فصل های پر تردد گردشگری به این گونه هتل ها می برند. قسمت لابی در این گونه هتل ها از لحاظ وسعت بزرگ است تا گروهی از گردشگران و یا مسافرانی که همزمان وارد هتل می شوند را در خود جای دهد. مشخصه های دیگر هتل های گروهی عبارتند از: وجود چندین واحد پذیرش مهمان، کارکنان باربری مجهز به امکانات حمل بارهای زیاد، آسانسورهای مجزا جهت حمل بارهای مسافران، اتاق های دارای تخت های دو نفره ی بزرگ، سالن غذاخوری بزرگ چند قسمتی، امکانات برای معلولین، خدمات درمانی و واحد پرستاری و نگهداری کودک (ملازاده، ۱۳۸۹).
۲-۱۴-۱۲ هتل رستوران بین راه
از لحاظ تاریخی این هتل ها به دوران امپراتوری روم باز می گردند. یکی از اقدامات بزرگ امپراتوری روم احداث بزرگ راه های ارتباطی در حدود دو هزار سال پیش است. چنین هتل هایی در مسیر این راه های ارتباطی تاسیس گردیدند و مکان هایی بودند که در آنها غذا، نوشیدنی و امکانات اقامتی ارائه می گردید. این اصطلاح امروز نیز برای این گونه هتل ها به کار می رود و خدمات اقامتی برای مسافران بین راهی فراهم می آورد.
۲-۱۴-۱۳ متل
متل ها گونه ای از مکان های اقامتی هستند که در مسیر بزرگراه ها، جاده ها و تقاطع های بین شهری قرار دارند. یک متل، دارای حدود ۵۰ تا ۱۰۰ اتاق و یا سوئیت اقامتی برای مسافرانی است که با وسیله نقلیه ی شخصی خود و یا از طریق جاده مسافرت می کنند. هر یک از این اتاق ها و سوئیت ها دارای ورودی مجزا بوده، از دیگر واحد ها مستقل است. در مقابل هر یک از این سوئیت ها فضای کافی برای پارکینگ اتومبیل قرار دارد. امکانات اولیه پخت و پز و تهیه چای نیز در اتاق ها وجود دارد(ملازاده، ۱۳۸۹).
پایان نامه های کارشناسی ارشد درباره :امکان سنجی توانمندی های هتل های سنتی ...