یکی از مهم ترین عوامل در فرهنگ اینترنتی هدیه های رایگان است.قانون یا اصل بده بستان می گوید بازدید کنندگان و کاربران را با پیشنهاد هدایای رایگان به پایگاه خود جذب و سپس تلاش کنید چیزهای دیگری را همراه این هدایا به فروش برسانید.
۳٫اصل اعتماد:
اگر محصولات عرضه شده در پایگاه اینترنتی دارای تمامی ویژگی های جالب برای مشتریان مانند ،قیمت رقابتی و کیفیت مناسب باشد در این شرایط مهمترین مانع در جهت افزایش سهم بازار می تواند اعتماد و اطمینان خریداران باشد.با انجام موفقیت آمیز بعضی فعالیت ها نظیر شناساندن نام و نشان تجاری در اینترنت به وسیله تبلیغات می توان اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب نمود.نکته مهمی که نباید فراموش کرد دریافت بازخور دائمی از مشتریان است که در ارتقاء سطح اعتماد آنها بسیار مؤثر خواهد بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴٫اصل کشش و رانش:
قانون چهارم بازاریابی در وب بر این باور است که باید مشتریان را با ارائه مطالب جذاب به سوی خود کشاند و سپس به وسیله پست الکترونیکی اطلاعات مورد نیاز را برای آنان فرستاد.پایگاه اینترنتی دارای این ویژگی هستند که هنگامی که به آنها مراجعه می شود توانایی راهنمایی و ارائه اطلاعات به مراجعه کننده را دارند. از طرف دیگر پیام های الکترونیکی دارای طبیعت پویا هستند و می توان آنها را برای اشخاص و مقاصد خاص به منظور انتقال اطلاعات ارسال کرد.در جهان امروز هزینه جذب مشتری، آن هم برای یک بار فروش بسیار بالاست.بنابراین شرکت ها برای تکرار فروش نیاز به ارضای خواسته های مشتریان خود دارند.در واقع قانون کشش(کشاندن مشتری) و رانش(راندن اطلاعات به سمت مشتری) به دنبال انجام این وظیفه خطیر است.مشتریان را با قدرت به سوی پایگاه مورد نظر می کشاند و به وسیله راندن پیام های الکترونیکی در تلاش است تا آنها را به بازدید دوباره ترغیب کند.
۵٫اصل روزنه:
شرکت های بزرگ، پول،نیروی انسانی،تجهیزات و دیگر منابع مورد نیاز برای پوشش دادن بسیاری از بخش های بازار را دارند.رمز موفقیت شرکت های کوچک،یافتن روزنه و در واقع نقاطی است که یا شرکت های بزرگ به آن توجه لازم را نداشته اند و یا اینکه به خوبی پوشش داده نشده اند.برای این منظور باید نسبت به تدوین و اجرای طرح هایی که به طرح های فروش بی همتا مشهورند،اقدام کرد.چنین طرحی به تعریف و بررسی نقاط قوت شرکت و مقایسه آن با رقبا می پردازد و در واقع به یافتن و معرفی روزنه های بازار اقدام می کند.
بازاریابی اینترنتی،اهمیت و مزایای آن:
به واسطه تأثیر اینترنت بر تجارت و شکل گیری بنیان اقتصاد دیجیتالی،برای دستیابی به اهداف بازاریابی مدرن در داد و ستدهای الکترونیکی،بازاریابی اینترنتی به صورت اساسی مورد توجه قرار گرفته و عامل کلیدی در رقابت پذیری بازار های بین المللی محسوب می شود.
افزایش سرعت در محاسبه،پردازش سریع اطلاعات،امکان جستجو و افزایش دقت،حذف واسطه های غیر ضروری و انجام الکترونیکی کارها،فرایند مبادله را تحت الشعاع قرار داده،زمان انجام مبادلات را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.ارزش بازاریابی و تجارت الکترونیکی روزبه روز در حال افزایش است.در بازارهای امروزی مشتری برابر است با مشتری حقیقی به علاوه مشتری مجازی و بازاریابی بر این محور است(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی،۱۳۹۰،ص۵).
مزایای بازاریابی اینترنتی توسط محققان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.در یکی از این مطالعات کیانگ[۷۶] وچی[۷۷] مزایای بازاریابی اینترنتی را در سه بعد مورد بررسی قرار داده اند:
۱٫بعد ارتباطی(تبادل اطلاعات میان خریداران و فروشندگان):
اینترنت وسیله مؤثری برای دسترسی به اطلاعات،سازماندهی و تبادل اطلاعات است.اینترنت می تواند اطلاعات مورد نیاز مشتری را به صورت هم زمان و به محض درخواست در دسترس او قرار دهد و این به معنی تعامل بیشتر،خدمات بهتر و پاسخگویی سریع تر به مشتری است.
۲.بعد مبادلاتی(فعالیت های مربوط به فروش محصولات):
اینترنت زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه های مربوط به واسطه ها را کاهش داده است.توانایی اینترنت در عمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص(محصولات دیجیتالی مثل نرم افزار های رایانه ای)یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است.به کارگیری اینترنت به عنوان یک کالای توزیع نه تنها هزینه های ثابت توزیع را کاهش می دهد،بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات خریداری شده را تضمین می کند.
۲-۴-۴آمیخته بازاریابی محور پارادایم جدید
مؤلفه های آمیخته بازاریابی اینترنتی پیشنهادی توسط کارشناسان این عرصه(آذر،باقری کنی،۱۳۸۳،ص۶):
کالینام ومک اینتر(۲۰۰۳):محصول،قیمت،توزیع،پیشبرد،سفارشی تولید کردن،محرمانه بودن اطلاعات،سایت امنیت.
محمدرافی(۲۰۰۳):تعامل ارتباطی،سفارشی تولید کردن،نام و نشان تجاری،توزیع،جامعه، مشتریان، ارتباطات، قیمت،محصول.
اسکریم[۷۸](۲۰۰۹):موقعیت یابی،بسته بندی،دروازه ها،جاده ها،صفحات شخصی،شخصی شدن پیشبرد،پرداخت ها،فرآیندها،عملکرد.
کاریانی[۷۹] و بالتاس(۲۰۰۹):تاکید بر طراحی سایت با ویژگیهای تعامل(ذخیره در حافظه و پاسخگویی)ناوبری،چند رسانه ای از لحاظ صوت و تصویر و سرعت اطلاعات،تصویرسازی اطلاعات،ارائه اطلاعات به مشتری و جمع آوری اطلاعات مشتری.
همانطور که در جدول(۲-۴) ملاحظه می شود،فرصت سازی اینترنت در ایجاد ارتباطات چند سویه و همزمان سبب می گردد که شرکت امکان یابد از ابزار بازاریابی رابطه مند نیاز به ابزار رقابتی مناسب خود دارد.اگر قبلاً بخش بندی بازار و گروه هدف چارچوب مرجعی برای ترکیب آمیخته بازاریابی معرفی می کرد،اینک رابطه مداری و ویژگی ارتباطات یک به یک یا چند به چند سبب شده که این ابزار شکل نوینی به خود بگیرد،به طوری که بتوان هر فرد را به مثابه یک گروه هدف شناخت و متناسب با وی،آمیخته مجزا ارائه کرد که در غیر این صورت در میدان رقابت الکترونیکی تکیه بر ابزار سنتی بحران زا می نماید.لذا لازم است مؤلفه ها را هم باز تعریف کرد و هم شرایط استفاده از آن را فراهم آورد.۴p سنتی که مؤلفه های آمیخته بازاریابی هستند در شکل جدید خود تغییر کرده ومؤلفه های جدیدی به آن اضافه می شود.این مؤلفه ها ضرورتی بر گرفته از ویژگیهای فضای الکترونیکی،خاصه در اینترنت است.در محیطی که کشف نیازهای مشتری سریع تر می شود،رقابت و استاندارد سازی قیمت ها فزاینده می گردد.ارتباطات تعاملی با مشتری تسهیل می گردد و اهمیت واسطه های سنتی کاهش می یابد.مسلماً نمی توان با همان دید سنتی،محصول،قیمت، پیشبرد و توزیع را دید.علاوه بر این زیر ساختهای اینترنتی وجود مؤلفه های دیگری را نیز ایجاد می کند
جدول۲‑۴تحولات بازاریابی در ابعاد مختلف
بازاریابی اینترنتی | بازاریابی سنتی | بعد |
تاکید بر جنبه تقاضا اطلاعات فی نفسه ارزش مدار تمرکز بر بلند مدت یک به یک و چند به چند بازاریابی رابطه مند یا آمیخته بازاریابی اینترنتی بازار کار |
تاکید بر جنبه عرضه عنصری پشتیبان تمرکز بر کوتاه مدت یک به چند آمیخته بازاریابی سنتی بازار غیر کار |
تفکر اقتصادی |