۹۲۷/۰
۱۱
مسئولیت جامعه (SOS)
۹۰۰/۰
۱۰
مسئولیت ذینفعان (STA)
۸۳۱/۰
۱۰
مسئولیت زیست محیطی (E)
۸۱۳/۰
۶
کیفیت درک شده برند (PBQ)
۸۳۴/۰
۷
ترجیح برند (BP)
۹۵۰/۰
۴۴
کل پرسشنامه
جدول فوق آلفای کرونباخ و تعداد سوالات مربوط به کل پرسشنامه و متغیرهای پرسشنامه را ارائه می دهد. از آن جایی که مقدار آلفای کرونباخ کل پرسشنامه و متغیرها بزرگتر از ۷/. است .لذا آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار می باشد.
۳-۴فرضیات و مبانی نظری تحقیق
فرضیه یک: مسئولیت اجتماعی در قبال محیط بر ترجیح برند تاثیرمثبت دارد.
یکی از نیروهای کلان محیطی، نیروهای ناشی از محیط طبیعی است که سازمان ها باید به آن توجه خاصی داشته باشند . در دو دهه گذشته، مسائل مربوط به محیط زیست پیوسته به صورت فزاینده ای مورد توجه بوده است.آلودگی آب و هوا به سطح خطرناکی رسیده است، لایه اوزن سوراخ شده است و زمین گرم تر می شود. بسیاری وحشت دارند که با دست های خویش، خود را در زیر زبا له ها مدفون خواهیم کرد . شرکت ها باید به کمبود مواد اولیه و عدم افزایش آلودگی محیط زیست توجه کنند . در این راستا ، دولت ها به صورت روزافزونی در مدیریت منابع طبیعی دخالت می کنند. نگرش و امید عمومی بر این است که شرکت ها در سراسر جهان، مسئولیت های اجتماعی بیشتر ی را در این خصوص عهده دار شوند و نیز جهت پالایش محیط زیست بتوانند به ماشین آلات،ابزار یا وسایل ارزان قیمت تری دست یابند . در آینده شرکت ها تحت نظارت شدید دولت و گرو ه های فشار قرار خواهند گرفت تا از آلود ه کرد ن محیط بپرهیزند.
نگرانی درباره محیط طبیعی باعث شده است حرکتی به نام نهضت سبز به وجود آید و شرکت های نیک اندیش پا را از مقررات دولت ها فراتر بگذارند. آنها به شیوه ای فزاینده متوجه رابطه بین یک نظام اقتصادی سالم و محیط سالم شده اند . آنها از استراتژی هایی استفاده می کنند که محیطی پایدار به وجود می آورد و می کوشند یک نظام اقتصادی بر جهان حاکم کنند که بقا و دوام این کره خاکی را تضمین (مطهری نژاد،صالحی امیری،۱۰۳:۱۳۸۹).
در دهه ۱۹۷۰ گروه های دوستدار زمین و صلح سبز شکل گرفتند. بعد از گذشت سه دهه،این گروه ها و سایر سازمان های غیر دولتی در شمال آمریکا و اروپا به ویژه در توسعه قانون گذاری و استاندارد سازی برای موضوعات اجتماعی و زیست محیطی نقش مهمی ایفا نمودند. بدین ترتیب مسئولیت زیست محیطی شرکتی نخستین بار در میانه دهه ۱۹۷۰ مفهومی جهانی یافت. با گذر زمان مفهوم اخلاق تجاری و پاسخگویی زیست محیطی شرکتها رواج یافت و از دهه ۱۹۸۰ به بعد تمایل عمومی به تایید مسئولیت اجتماعی، گسترده تر شد (امیدوار،۱۳۸۷: ۲۴(
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با آغاز انقلاب صنعتی و گسترش روز افزون صنایع مختلف، آلودگی های زیست محیطی رشد فزاینده یافت به نحوی که امروزه یکی از اساسی ترین زمینه های مسئولیت اجتماعی سازمانها حفظ محیط زیست است. افزایش گازهای سمی در نتیجه فعالیتهای مختلف سازمانهای تولیدی و ایجاد آلودگی در هوا، آب رودخانه و دریاچه ها بر اثر ریختن پساب های صنعتی و مواد زائد، صدای شدید برخورد چرخ های ماشین صنعتی که همگی حاصل فعالیت موسسات تولیدی است، باعث شده اند که محیط زیست آلوده ای در اطراف خود داشته باشیم.
حفظ محیط زیست یکی از مهم ترین معیارهایی است که مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مد نظر قرار می دهند در نتیجه باعث شده این مسائل وارد مفاهیم بازاریابی شوند و رویکردی به نام بازاریابی سبز پدیدار شود.
فرضیه دوم: مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه برترجیح برند تاثیرمثبت دارد.
هرچند هدف اصلی سازمانها، افزایش کارآیی و کسب سود است، ولی در عصر اطلاعات و جهانیسازی برای دستیابی به موفقیت، باید به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی، واکنش مناسب نشان دهند و به بهترین شکل اینگونه انتظارات را با اهداف اقتصادی سازمان تلفیق کنند، تا دستیابی به اهداف بالاتر و والاتری را امکانپذیر سازند. رعایت اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی از راه افزایش مشروعیت اقدامات سازمان، استفاده از مزایای ناشی از افزایش چندگانگی و افزایش درآمد، سودآوری و بهبود مزیت رقابتی موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد. پایبندی رهبران و مدیران سازمانها به اصول اخلاقی، توجه به میزان مشروعیت اقدامات سازمان از نظر کارکنان، توجه و تأکید بر اصول اخلاقی جهانشمول، تدوین منشور اخلاقی سازمان، اقدامات متناسب و سازگار با خواست و حساسیتهای جامعه، برنامه های آموزش اخلاقیات برای مدیران و کارکنان، از جمله اقداماتی است که مدیران میتوانند در این زمینه انجام دهند(رحمانسرشت وهمکارانش،۱:۱۳۸۹).
ایزو ۲۶۰۰۰ (۲۰۱۰) مسئولیت پذیری اجتماعی را مسئولیت سازمان برای اثرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی می داند. همانطور که ایزو نشان داده است این رفتار مسئولیت پذیری اجتماعی باید از طریق مجموعه ای از شش موضوع بیان شود که عبارتند از :حقوق بشر،شیوه های انجام کار،محیط زیست ،شیوه های عامل منصفانه،موضوعات مربوط به مصرف کنندگان،مشارکت جامعه وتوسعه (قدرتی،۱۳:۱۳۹۲).
مسئولیت اجتماعی مزایای زیادی برای یک سازمان در پی دارد که عبارتند از :
- ترغیب به تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه و فرصتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی
- بهبود اقدامات مدیریت بحران (تهدید) در سازمان .
- افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی .
- افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی شریک ممتاز می باشد
- بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و افزایش ظرفیت برای ابتکار و نوآوری از طریق ارائه دیدگاه ها و نگرشهای جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران.