باتلر[۴۱] در نظریه اش در رابطه با چرخه عمر محصول گردشگری اینگونه تصور می کند که میزان فروش یک محصول جدید به آرامی رشد می کند و پس از آن رشد سریعی را تجربه می کند تا جایی که به ثبات می رسد و متعاقب آن رو به افول می نهد. به کار گیری این مدل در مورد مقصدهای گردشگری نشانگر این است که تفریگاه ها در طول زمان توسعه یافته و تغییر می کنند ودر این فرایند مراحل مرتبطی و جود دارد که در شکل ۵-۲ نشان داده شده است:
شکل ۲-۵ - چرخه عمر تفریحگاه(برگرفته از باتلر،۱۹۸۰)
A
تجدید حیات B
رکود C
ثبات D
افول E
تعداد گردشگری توسعه
مشارکت
اکتشافات
زمان
(پیترمیسون،۱۳۸۷،ص۴۱)
-
- اکتشاف[۴۲]
-
- مشارکت[۴۳]
-
- توسعه[۴۴]
-
- ثبات[۴۵]
پس از مرحله ثبات احتمالات زیادی وجود دارد. ممکن است تفریحگاه یا مقصد بدون هیچ گونه افزایش یا کاهشی در تعداد گردشگر به «رکود[۴۶]» برسد، دچار «افول[۴۷]» شده و یا «تجدید حیات[۴۸]» پیدا کند(پیترمیسون،۱۳۸۷،ص۴۰).
۲-۱۱ عوامل موثر در توسعه گردشگری
رونق گردشگری در گرو فراهم آمدن شرایط مناسب در دو قطب جغرافیایی مراکز سکونتی است: مقصد ( عرضه کننده امکانات گردشگری) و مبداء(عرضه کننده تقاضا کنندگان گردشگری).به منظور فراهم آمدن شرایط مناسب تحقق موارد زیر ضروری است:
الف) در قطب عرضه کننده امکانات گردشگری(مقصدها):
۱- وجود جاذبه های گردشگری شامل جاذبه های طبیعی،آثار تاریخی و انسان ساخت؛
۲- وجود زیر ساخت های مناسب شامل راه ها و آب، برق، تلفن و سیستم فاضلاب مناسب؛
۳- وجود عناصر خدماتی برای گردشگران شامل هتل ها و مراکز اقامتی مختلف آژانس ها ی خدماتی گردشگری و کلیه موسسات و مراکز ارائه کننده به گردشگران؛
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- تبلیغات مناسب و معرفی شایسته امکانات و جاذبه های گردشگری؛
- سیاستگذاری مناسب و سیستم اداری کارآمد.
ب) در قطب عرضه کننده متقاضیان گردشگری(مولد گردشگری):
- بالا رفتن سطح درآمد و پس انداز مردم و فراهم شدن تسهیلات مالی جهت گردشگری؛
- بالا رفتن سطح آگاهی مردم و ارتقاء فرهنگ گردش و سیاحت؛
- وجود سیستم حمل و نقل مناسب در مبداء؛
- وجود مراکز ارائه کننده خدمات گردشگری(آژانس های گردشگری)؛
نتیجه اینکه رونق گردشگری مرهون تحقق این شرایط دوسویه است و گرنه هیچکدام شرایط کامل نخواهند بود.
مهمترین نتایج رونق گردشگری در مقصد به شرح زیر خواهد بود:
-
- افزایش تعامل و تفاهم بین ملت های مبدا و مقصد؛
-
- لذت بردن گردشگران و ایجاد یک خاطره خوش برای آنها؛
-
- توسعه زیرساخت ها و کلیه عناصر مراکز خدماتی در مقصد؛
-
- حفاظت و ارتقاء کمی و کیفی جاذبه های گردشگری در مقصد(دهستانی،۱۳۸۳،ص۳۱).
۲-۱۲ عناصر و اجزای صنعت گردشگری
گردشگری مانند هرموضوع چند بعدی دیگر، یک سیستم میباشد .به تبع این خصیصه و اینکه هر سیستم از اجزایی تشکیل می شود،گردشگری نیز عناصر و اجرایی دارد که با ترکیب یکدیگر ، یک کلیت را به وجود می آورند. درک درست هر سیستم به شناخت اجزای سیستم و کلیت آن نیازمند است. اینسکیپ ،در کتاب خود اجزای تشکیل دهنده ی توسعه گردشگری و ارتباط بین آنها را اساس درک برنامه ریزی گردشگری می داند و نظام گردشگری را متشکل از عناصر زیر معرفی می کند:
-
- جاذبه ها و فعالیت های توریستی؛
-
- مراکز اقامتی؛
- تسهیلات و خدمات توریستی دیگر،