دانشگاه شهید بهشتی
دانشکده مدیریت و حسابداری
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- بازاریابی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عنوان پایان نامه:
تدوین راهبرد بازاریابی مناسبتی برای گروه های منتخب مشتریان (مطالعه موردی: بانک کشاورزی ایران)
استاد راهنما:
دکتر شهریار عزیزی
استاد مشاور:
دکتر منیژه قرهچه
نگارش:
میکائیل پشاآبادی
آبان ۱۳۹۳
تقدیم به پدر و مادر عزیزم که در سختیها و دشواریهای زندگی همواره یاوری دلسوز و فداکار و پشتیبانی محکم و مطمئن برایم بوده اند.
تقدیر و تشکر
امروز برگی دیگر از کتاب زندگی من ورق خورد، برگی که پراست از سطرهای تلخ و شیرین. و روزی نیز خواهد رسید که از این برگه جزء خاطرهای چیزی باقی نماند. اما مهم است بدانیم در پس هر یک از صفحات طی شده از زندگی ما حکمتی نهفته است و آن شناخت خالق این روزگاران است.
خدا را شاکرم که راههای موفقیت را جلوی پای من قرار داد و خدا را شاکرم که من را سربلند کرد.
بدین وسیله از استاد ارجمندم، جناب آقای دکتر شهریار عزیزی که راهنمایی این پژوهش را به عهده گرفتند و صمیمانه راهگشای مشکلات من بوده اند و در راه انجام این پژوهش همه نوع پشتیبانی را انجام دادهاند نهایت تشکر را دارم.
از سرکار خانم دکتر منیژه قره چه، به پاس پیگیری ایشان در طول دوره پژوهش و نگاه منحصربفردشان به مسائل علمی مرتبط با پژوهش، صمیمانه قدردانی می نمایم.
از آقایان حمیدرضا نعمتیان، غلامرضا قرشی، کیوان عبدلی و حمید بکامیری دست اندرکاران اداره تحقیق و توسعه بانک کشاورزی که در مراحل کیفی و کمی پژوهش همکاری لازم را بعمل آوردند، تشکر میکنم.
و در پایان از پدر و مادر و خانوادهام که توان تشکر از آنها را ندارم قدردانی میکنم که اگر تشویقها، دلگرمیها، دعاها و فداکاری آنها نبود، هیچگاه من موفق نمیشدم.
نام خانوادگی : پشاآبادی نام : میکائیل
نام دانشکده : مدیریت و حسابداری رشته تحصیلی و گرایش : مدیریت بازرگانی- بازاریابی
نام استاد راهنما : دکتر شهریار عزیزی تاریخ فراغت از تحصیل : آبان ماه ۹۳
عنوان پایان نامه : تدوین راهبرد بازاریابی مناسبتی برای گروه های منتخب مشتریان
چکیده
رقابت در نظام بانکی ایران به منظور جذب منابع بیشتر و کم هزینهتر طی سالهای اخیر افزایش یافته است. برای مواجهه با این شرایط باید به شیوه های نوین بازاریابی و خدماترسانی مورد نظر مشتری توجه نمود. یکی از شیوه های نوین که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، بازاریابی مناسبتی (بازاریابی براساس مناسبتها) است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مناسبتها و کانالهای ارتباطی و شناسایی پیامهای ارسالی به مشتریان در مناسبتها است. پژوهش حاضر با رویکرد پژوهش آمیخته از نوع qualQUAN در ابتدا به منظور جمعآوری داده ها در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری با ۱۷ نفر از مشتریان منتخب در شعب بانک کشاورزی مصاحبه عمیق انجام گرفت. سپس بر اساس تحلیل محتوا، انواع مناسبتها و کانالهای ارتباطی استخراج گردید. در بخش کمی پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامه در مجموع ۴۲۱ پرسشنامه برای تحلیل نهایی در نظر گرفته شد. در ابتدای تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از تکنیک خوشهبندی، نمونه مورد بررسی به سه خوشه (ملی- باستانیگراها، جوانانِخاصگرا، شخصیگراها) تقسیم شده و اهمیت هر یک از مناسبتهای ملی- باستانی، مذهبی، خاص و شخصی برای هر یک از خوشه ها تعیین گردید. در ادامه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن، اولویت انواع مناسبتها و کانالهای ارتباطی برای هر یک از خوشه تعیین گردید. و در پایان فراوانی پیامها برای هر یک از خوشه ها در هر یک از مناسبتها، مورد بررسی قرار گرفت.
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای خوشه اول مناسبتهای ملی- باستانی بیشترین اهمیت و مناسبتهای شخصی کمترین اهمیت را دارد. برای خوشه دوم مناسبتهای خاص (مقداری کمتر از مناسبتهای ملی- باستانی) بیشترین اهمیت و مناسبتهای مذهبی کمترین اهمیت، و برای خوشه سوم مناسبتهای شخصی بیشترین اهمیت و مناسبتهای مذهبی کمترین اهمیت را دارد. از میان کانالهای ارتباطی برای همه خوشه ها، پیام کوتاه دارای بیشترین اهمیت و مکاتبات پستی دارای کمترین اهمیت بودند.
واژه های کلیدی: مناسبت، بازاریابی مناسبتی، بازاریابی رویدادی، بانک، مشتری
فهرست مطالب
فصل اول کلیات پژوهش ۱
۱-۱- طرح مسئله (تعریف و اهمیت موضوع) ۲
۲-۱- اهداف پژوهش ۱۰
هدف اصلی: ۱۰
اهداف فرعی: ۱۰
۳-۱- سوالات پژوهش ۱۰
سوال اصلی: ۱۰
سوالات فرعی: ۱۰
۴-۱- نتایج مورد انتظار از اجرا و استفادهکنندگان (مستقیم و غیرمستقیم) از نتایج پژوهش ۱۱
۵-۱- تعریف عملیاتی متغیرها ۱۱
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۱۳
مقدمه ۱۴
بخش اول: مبانی نظری ۱۵
۱-۲- تاریخچه ۱۶
۲-۲- مفاهیم ۱۷
۱-۲-۲- مناسبت و رویداد ۱۷
۲-۲-۲- بازاریابی مناسبتی (بازاریابی براساس مناسبت) ۱۸
۳-۲-۲- بازاریابی رویدادی (EM) 18