شکل ۲-۱۱ - روابط میان فرایند های کنترلی
گروه فرایندی کنترلی دربرگیرنده ی فرایندهای اصلی و فرایندهای تسهیل کننده است.
شکل ۱۱-۲ نحوه ی تعامل فرایندهای اصلی و فرایندهای تسهیل کننده ی زیر را نشان می دهد :
-
- کنترل یکپارچه ی تغییرات - هماهنگی تغییرات در سراسر پروژه.
-
- تأیید محدوده - رسمیت بخشیدن به پذیرش محدوده ی پروژه.
-
- کنترل تغییر محدوده - کنترل تغییرات محدوده ی پروژه.
-
- کنترل زمان بندی - کنترل تغییرات زمان بندی پروژه.
-
- کنترل هزینه - کنترل تغییرات بودجه ی پروژه.
-
- کنترل کیفیت - نظارت بر نتایج خاص پروژه جهت تعیین اینکه آیا این نتایج از استانداردهای کیفیتی مرتبط تبعیت می کنند و شناسایی راه هایی به منظور حذف علل عملکرد غیرقابل قبول.
-
- گزارش دهی عملکرد - گردآوری و انتشار اطلاعات عملکرد . این فرایند دربرگیرنده ی گزارش دهی وضعیت، اندازه گیری پیشرفت و پیش بینی است.
-
- کنترل و نظارت بر ریسک - پیگیری ریسک های شناسایی شده، نظارت بر ریسک های باقی مانده و شناسایی ریسک ه ای جدید، حصول اطمینان از اجرای برنامه های ریسک و ارزیابی اثربخشی آنها در راستای کاهش ریسک.
شکل ۲-۱۲ - روابط میان فرایند های اختتامی
فرایندهای اختتامی
شکل ۱۲-۲ نحوه ی تعامل فرایندهای اصلی زیر را نشان می دهد:
-
- خاتمه ی پیمان - اتمام و حل وفصل پیمان، شامل حل کلیه ی اقلام تعیین تکلیف نشده.
-
- خاتمه ی اداری - تولید، جمع آوری و انتشار اطلاعات جهت رسمیت بخشیدن به تکمیل مرحله یا پروژه که دربرگیرنده ی ارزیابی پروژه و تدوین آموخته ها به منظور استفاده در برنامه ریزی پروژه ها یا مراحل آتی می باشد.
دلخواه سازی تعاملات فرایندی
فرایندها و تعاملات ، آزمون پذیرش عمومی را برآورده می سازند آنها در اکثر پروژه ها و بیشتر زمان ها به کار می روند . با این وجود همه ی فرایندها در همه ی پروژه ها مورد نیاز نمی باشند و همه ی تعاملات نیز در مورد همه ی پروژه ها به کار نمی روند. برای مثال:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- سازمانی که به صورت گسترده از پیمانکاران استفاده می کند، می تواند به صراحت تشریح کند که هر فرایند تدارکات در کجای فرایند برنامه ریزی اتفاق می افتد.
-
- نبودن یک فرایند بدان معنا نیست که آن فرایند نباید انجام شود . تیم مدیریت پروژه باید همه ی فرایندهایی را که برای اطمینان از حصول یک پروژه ی موفق مورد نیاز هستند، شناسایی و مدیریت نماید.
-
- پروژه هایی که به منابع یکتا وابستگی دارند ) توسعه ی نرم افزار تجاری، زیست داروسازی و غیره ( ممکن است که پیش از تعریف محدوده، نقش ها و مسؤولیت هایی را تعریف کنند؛ زیرا کاری که می تواند انجام شود، ممکن است تابع این باشد که چه کسی برای انجام آن در دسترس خواهد بود.
-
- ممکن است که برخی خروجی های فرایندی پیشاپیش به عنوان قید تعریف شوند . برای مثال ممکن است که مدیریت به جای مجاز دانستن آنکه فرایند برنامه ریزی تاریخ تکمیل هدف را تعیین نماید، خود آن را مشخص کند . یک تاریخ تحمیلی می تواند ریسک پروژه را افزایش دهد، بر هزینه بیافزاید و به کیفیت لطمه بزند.
-
- ممکن است پروژه های بزرگ تر به تفصیل نسبتاً بیشتری نیاز داشته باشند . برای مثال شناسایی ریسک می تواند به منظور تمرکز جداگانه بر شناسایی ریسک های هز ینه، ریسک های زمان بندی، ریسک های فنی و ریسک های کیفیت، بیشتر خرد گردد.
-
- در زیر پروژه ها و پروژه های کوچک تر، بر فرایندهایی که خروجی هایشان در سطح پروژه تعریف شده اند فراهم می نمایند، نسبتاً تلاش کمتری صرف می شود.
۱-۳- نگاشت فرایندهای مدیریت پروژه
تصویر ۱۳-۲ نگاشت سی ونه فرایند مدیریت پروژه را در پنج گروه فرایندی مدیریت پروژه ی آغازین، برنامه ریزی، اجرایی، کنترلی و اختتامی و در نُه حوزه ی دانش مدیریت پروژه نشان می دهد.
هدف منحصربه فرد بودن این نمودار نیست، بلکه نشان دادن آن است که به طورکلی فرایندهای مد یریت پروژه در کجای گروه های فرایندی مدیریت پروژه و حوزه های دانش مدیریت پروژه قرار می گیرند.
شکل ۲-۱۳- نگاشت فرایند های مدیریت پروژه به گروه های فرآیندی و حوزه های دانش
۱-۳-۱ مدیریت یکپارچگی پروژه
مدیریت یکپارچگی پروژه دربرگیرنده ی فرایندهایی است که جهت حصول اطمینان از هماهنگی مناسب عناصر مختلف پروژه مورد نیاز هستند. این حوزه ی دانش متضمن ایجاد موازنه ا ی بین اهداف رقابتی و گزینه های ( مورد نیاز ) برای تحقق یا فراتر رفتن از نیازها و انتظارات ذی نفعان می باشد . اگر چه همه فرایندهای مدیریت پروژه تا حدی یکپارچه کننده هستند، فرایندهای تشریح شده در این فصل، اساسا یکپارچه کننده خواهند بود . شکل ۱۴-۲ دیدی کلی از فر ایندهای اصلی زیر ارائه می دهد:
-
- تکوین برنامه ی پروژه - یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن همه ی برنامه های پروژه به منظور ایجاد یک سند با ثبات و جامع.
-
- اجرای برنامه ی پروژه - اجرای برنامه ی پروژه از طریق انجام فعالیت های ذکرشده در آن.
-
- کنترل یکپارچه ی تغییرات - هماهنگی تغییرات در سراسر پروژه.
این فرایندها با یکدیگر و همچنین با فرایندهای سایر حوزه های دانش تعامل دارند . ممکن است هر فرایند بر مبنای نیاز های پروژه تلاش یک یا تعدادی بیشتر از افراد یا گروه هایی از آنان را دربرداشته باشد . معمولاً هر فراین د حداقل یک بار در هر مرحله ی پروژه به وقوع می پیوندد.
اگر چه در اینجا فرایندها به صورت عناصری مجزا با وجوه اشتراک معین نمایش داده شده اند، ممکن است در عمل به شیوه هایی که در اینجا تشریح نشده، هم پوشانی و تعامل داشته باشند . تعاملات فرایندی به تفصیل در فصل ۳ مورد بحث قرار گرفته است.
فرایندها، ابزار ها و تکنیک های به کار رفته جهت یکپارچه سازی فرایند های مدیریت پروژ ه کانون توجه این فصل می باشند . برای مثال هنگام نیاز به یک برآورد هزینه جهت یک برنامه ی اقتضایی یا هنگامی که باید ریسک های گزینه های مختلف تأمین نیروی انسانی شناسایی شوند، مدیریت یکپارچگی پروژه مورد استفاده قرار می گیرد . به هر حال برای اینکه پروژه ای با موفقیت تکمیل شود، باید یکپارچگی در تعدادی از حوزه های دیگر نیز به وجود آید. برای مثال:
-
- کار پروژه باید با عملیات جاری سازمان اجرایی یکپارچه شود.
-
- محدوده ی محصول و محدوده ی پروژه باید یکپارچه شوند.
یکی از تکنیک های مورد استفاده برای یکپارچه سازی فرایندهای مختلف و همین طور برای اندازه گیری عملکرد پروژه در حرکت از آغاز تا می باشد . مدیریت ارزش (EVM) به تکمیل آن، مدیریت ارزش کسب شده کسب ده در این فصل به عنوان یک متدولوژی یکپارچه سازی پروژه مورد بحث قرار می گیرد، در حالی که تکنیک ارزش کسب شده در سایر فصل ها به عنوان ابزاری جهت اندازه گیری عملکرد در مقایسه با برنامه ی پروژه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
شکل ۲-۱۴- دیدی کلی از مدیریت یکپارچگی پروژه
نرم افزار مدیریت پروژه ابزاری است که به یکپارچگی پروژه کمک می کند و می تواند همه ی فرایند های مدیریت پروژه را دربرگیرد.
۱-۳-۲ مدیریت محدوده ی پروژه