جمع بندی نتایج پژوهش حاکی از این است که از دیدگاه داوران اصول مایر (۰۵۹/۰ = انحراف معیار و ۲۱/۴= میانگین) اصل چند رسانه ای (۰۵۴/۰ = انحراف معیار و ۰۵/۴= میانگین) در بیش ترین حد ممکن در چندرسانه ای های ریاضی مورد مطالعه رعایت گردیده و خدمات پشتیبانی (۱۱۵/۰ = انحراف معیار و ۲۲/۳= میانگین) اصل تراکمی بودن (۰۹۲/۰ = انحراف معیار و ۳۸/۳= میانگین) در کم ترین حدممکن رعایت گردیده است.
در مجموع همه ی شاخص های مورد مطالعه در حد متوسط و بیش تر بوده وهیچ کدام در محدوده ضعیف و خیلی ضعیف قرار ندارد.
فصل پنجم
بحث و تفسیر یافته ها
مقدمه فصل پنجم:
در فصل قبل داده های حاصل از اجرای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید و نتایج هر بخش از موضوعات مورد نظر پژوهش به تفکیک ارائه گردید. در این فصل در ابتدا خلاصه ای از مجموعه ی پژوهش بیان می گردد. سپس به بحث و تفسیر یافته های پژوهش می پردازیم و در این زمینه ضمن بیان نتایج بررسی هر سؤال دلایل و مبانی علمی مرتبط با نتایج بررسی هر سؤال ارائه می گردد و در انتها نیز محدودیت های پژوهش در دو بخش محدودیت های در اختیار پژوهشگر و محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر و همچنین پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران و پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج حاصل از پژوهش ارائه می گردد.
خلاصه ی نتایج پژوهش:
این پژوهش با عنوان «بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجود در بازار از دیدگاه رویکرد یادگیری فعال و ساخت گرا و اصول طراحی چند رسانه ای ها» با بهره گرفتن از فهرست وارسی محقق ساخته مبتنی بر اصول علمی و مطالعه ی کافی منابع علمی معتبر و با همکاری ۴ نفر از دبیران با سابقه ی درس ریاضی و ۴ نفر تکنولوژیست آموزشی که همگی دارای مدرک فوق لیسانس بودند تهیه و تکمیل گردید. نرم افزارهای مورد بررسی شامل ۱۴ نرم افزار آموزش ریاضی پایه اول ابتدایی که در بازار موجود است و تأییدیه وزارت آموزش و پرورش را دریافت داشته اند، می باشد. نتایج کلی پژوهش در خصوص بررسی این نرم افزارها از جنبه های گوناگون بیانگر آن بود که این نرم افزارها حداقل ویژگی های لازم را دارا می باشند و در بسیاری از مؤلفه ها در سطح خوب و خیلی خوب ارزیابی گردیده اند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها در بررسی سؤالات پژوهش به تفکیک در بخش بحث و تفسیر یافته ارائه و مورد بررسی واقع می گردد.
بحث و تفسیر یافتهها:
در این پژوهش بر اساس اصول طراحی های چند رسانه ای، تعداد ۱۵ سؤال مطرح گردید که با بهره گرفتن از داده های گردآوری شده با فهرست وارسی ارزیابی شده، پاسخ داده شدند.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال اول، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های تولید محتوا نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۵۴/۰= انحراف معیار و ۹۱/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. آنچه در این بخش به منظور سنجش رعایت شاخص های تولید محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است به مواردی نظیر اجرای آسان محتوا، آنلاین و غیر آنلاین بودن محتوا، خود اجرا بودن، عدم نیاز به دانش فنی خاص و … اشاره گردیده است. لذا نتایج پژوهش در این بخش را با توجه به اینکه نرم افزارهای مورد مطالعه نرم افزارهایی بوده اند که مورد تأیید دفتر تألیفات آموزش و پرورش بوده اند، می توان درست تلقی نمود و انتظاری جز این هم از موضوع نمی رود. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال دوم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های رهیابی و ردیابی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۷۵/۰= انحراف معیار و ۶۱/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. به منظور تعیین این شاخصه در فهرست وارسی نرم افزارها ۲۶ مؤلفه مطرح و نرم افزارهای مورد مطالعه از جنبه ی این ۲۶ مؤلفه مورد بررسی واقع گردیده اند. در این شاخص به مواردی نظیر دسترسی به دکمه های بازگشت، خروج، فهرست مطالب، راهنمای توضیحات برنامه، زمان بندی بخش های مختلف، استفاده از نمادهای مناسب، بر هم نزدن عادات کاربران در استفاده و … اشاره گردیده است. می توان گفت که در واقع این حداقل نیازهای یک نرم افزار آموزشی مناسب برای استفاده ی دانش آموزان مقطع ابتدایی است. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال سوم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های طراحی آموزشی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۹۶/۰= انحراف معیار و ۵۴/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. در این حیطه نیز شاخص هایی همانند امکان ارزیابی آمادگی دانش آموزان، زنجیروار بودن آموزش مطالب، ارائه پیش نیازها، ارائه مطالب از جزء به کل و … در ۲۰ مؤلفه مورد بررسی واقع گردیده است. رعایت اصول طراحی آموزشی در نرم افزارهای آموزشی در واقع به تسهیل فرایند یادگیری فراگیران کمک می نماید. از این رو رعایت این اصول در نرم افزارهای آموزشی مورد تأیید نهادهای رسمی بسیار مورد توجه می باشد و نتیجه حاصل از پژوهش در این بخش نیز به این موضوع بر می گردد. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال چهارم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های چندرسانه ای نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۵۴/۰= انحراف معیار و ۰۵/۴= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. این شاخص در ۲۲ مؤلفه مورد ارزیابی قرار گرفت از جمله ی مواردی که در این بخش برای نرم افزارها در نظر گرفته شد داشتن متن مناسب، تصویر مناسب، صوت مناسب، فیلم و انیمیشن، سهولت و آسانی اجرا و … بود. در میان موارد مورد بررسی در نرم افزارهای مورد مطالعه، این اصل بیشتر رعایت گردیده بود. این اصل در واقع اولین اصل از اصول هفت گانه ی مایر برای طراحی چند رسانه ای هاست. این اصل در واقع مبتنی بر نظریه رمز دو گانه است که در آن عقیده دارند انسان ها دارای دو کانال برای پردازش مواد هستند که از لحاظ کیفی متفاوتند، یکی برای بازنمایی های مبتنی بر تصاویر و دیگری برای بازنمایی های کلامی. در این اصل اشاره به این موضوع است که یادگیری انسان از کلمات و تصاویر بهتر از یادگیری انسان فقط از طریق کلمات است؛ زیرا ارائه همزمان تصاویر و کلمات این فرصت را در اختیار فراگیران قرار می دهد تا به ایجاد الگوهای ذهنی کلامی و تصویری و برقراری ارتباط بین آنها بپردازند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال پنجم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های فنی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۶۸/۰= انحراف معیار و ۹۲/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. این شاخص در ۱۳ بند مورد بررسی واقع گردید. در این بندها مواردی نظیر قابلیت ذخیره سازی، فضای لازم برای اجرا، قدرت تفکیک پذیری، مدت زمان لازم برای اجرا و … مورد ارزیابی واقع گردیده است. بعد فنی از جمله ی موارد مهم برای نرم افزارهای آموزشی است. در واقع بسیاری از فراگیرانی که از نرم افزارهای آموزشی استفاده می کنند دارای حداقل هایی از دانش کامپیوتر هستند و اگر ابعاد فنی یک نرم افزار توسط متخصصین به خوبی رعایت نگردیده باشد برای دانش آموزان قابل استفاده نخواهد بود و برای آنها مشکل ایجاد می نماید. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال ششم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های خلاقیت نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد خوب (۱۰۲/۰= انحراف معیار و ۷۳/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. این شاخص در ۵ بعد مورد بررسی واقع گردیده است. از جمله ی این ابعاد جالب و جذاب بودن برنامه برای فراگیران، ارائه ی دروس به شیوه های گوناگون و پرهیز از ارائه ی یکنواخت مطالب، ارائه فیلم و انیمیشن جذاب برای جذب فراگیران، خلاقیت در محیط کاربری است. رعایت این شاخص در نرم افزارهای مورد بررسی در حد خوب ارزیابی گردیده و نشان می دهد که این شاخصه برای بهتر شدن نیازمند توجه توسط برنامه سازان است. در واقع خلاقیت و ایجاد محیط خلاقانه در برنامه های آموزشی الکترونیکی باعث جذب فراگیران می شود و از خستگی آنها جلوگیری می نماید بنابراین این جنبه از ساخت نرم افزارها بسیار مهم و مورد توجه است. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال هفتم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص تعامل و ارتباط گروهی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد متوسط (۱۱۲/۰= انحراف معیار و ۳۹/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. تعامل و ارتباط گروهی از جمله ی مواردی است که امروزه مورد توجه و سفارش بسیاری از روان شناسان یادگیری است. لذا عدم رعایت این موضوع در نرم افزارهای آموزش سبب یک بعدی نگری نرم افزار گردیده و زمینه ی استفاده از توانایی های دیگر فراگیران را برای کاربران فراهم نمی نماید. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال هشتم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های ارزشیابی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۱۱۰/۰= انحراف معیار و ۴۲/۳= میانگین)، می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال نهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های پشتیبانی نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد متوسط (۱۱۵/۰= انحراف معیار و ۲۴/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال دهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های مایر نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد خیلی زیاد (۰۵۹/۰= انحراف معیار و ۲۱/۴= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال یازدهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های فعال بودن نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۱۰۳/۰= انحراف معیار و ۶۶/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال دوازدهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های متفکرانه بودن نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد متوسط (۱۰۸/۰= انحراف معیار و ۳۹/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال سیزدهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های تراکمی بودن نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد متوسط (۰۹۲/۰= انحراف معیار و ۳۸/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال چهاردهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های یکپارچه بودن نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد زیاد (۰۹۵/۰= انحراف معیار و ۶۱/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در بررسی و تحلیل داده های مرتبط با سؤال پانزدهم، نتایج پژوهش در خصوص سطح و میزان رعایت شاخص های هدفدار بودن نشان می دهد که در مجموع از دیدگاه داوران در چندرسانه ای های ریاضی پایه موجود در بازار ایران میزان رعایت این شاخص در حد متوسط (= انحراف معیار و ۰۷/۳= میانگین) می باشد؛ و از نظر هیچ داوری چندرسانه ای ها در حد کم و خیلی کم ارزیابی نگردیده اند. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش مرتضوی اقدم همسو و با نتایج پژوهش زارعی زوارکی و عوض زاده (۱۳۸۵) و مفتیان (۱۳۸۸) غیر همسو است.
در مقایسه و بررسی کلی نتایج در این ۱۵ مؤلفه نیز می توان گفت که در مجموع بیشترین توجه سازندگان چند رسانه ای های مورد بررسی به رعایت اصول مایر و اصل چندرسانه ای بودن نرم افزارها کمترین توجه آنها به مؤلفه های هدفدار بودن، پشتیبانی، تعامل و ارتباط گروهی، تراکمی بودن و متفکرانه بودن چند رسانه ای ها بوده است.
بررسی های انجام شده بیانگر آن است که به کارگیری استاندارد جهت تولید و استفاده از محتواهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر بوده و استفاده از آنها سبب تسریع در تولید و بالا بردن کیفیت در محتواهای الکترونیکی خواهد شد. اگر چه استانداردهای گوناگونی در این زمینه وجود دارد، اما تطابق محتواهایی ساخته شده با اصول یادگیری در مکاتب مختلف روان شناسی نیز خود دسته ی جداگانه ای از استانداردها را تعریف می نماید که در این پژوهش از رویکرد ساختن گرایان و همچنین اصول طراحی چندرسانه ای های مایر استفاده گردید.
پیشنهادهای کاربردی:
تحلیل نتایج پژوهش در ۵ بعد از ابعاد مورد بررسی میزان برخورداری نرم افزارهای آموزشی را از این مؤلفه ها در حد متوسط نشان داد. این ابعاد شامل اصول پشتیبانی، متفکرانه بودن، تعامل و ارتباط گروهی و هدفدار بودن است. بر این اساس و به منظور بهبود و ارتقاء سطح نرم افزارهای موجود در این ابعاد پیشنهاد می شود در ویرایش و بازبینی این قبیل نرم افزارها و یا در ساخت نرم افزارهای جدید مشابه و به منظور رفع این نواقص نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:
از جمله ی ضعف های عمده ی این نرم افزارها، عدم قابلیت نصب آنها بر روی انواعی از تبلت هاست که امروزه به راحتی و در بسیاری از جاها در اختیار دانش آموزان بوده و برای آنها قابلیت استفاده دارند.
امکان پشتیبانی آنلاین برای نرم افزارهای مورد استفاده کاربران فراهم گردد. همچنین دراین بخش به منظور به روزرسانی مدام و مستمر و عدم ایجاد شرایط لازم برای یادداشت های کاربران به منظور تعاملی سازی شرایط آموزشی از دیگر موارد مشخص نقص برنامه های مورد بررسی که می تواند مورد توجه طراحان و تولید کنندگان این نرم افزارها و سایر برنامه نویسان و طراحان برای ساخت نرم افزارهای بعدی باشد.
در درون نرم افزارها، لینک ها، آدرس ها یا شماره تلفن هایی برای حمایت و پشتیبانی قرار دهند.
به سطوح بالای ارزشیابی در نرم افزارها توجه گردد.
ارزشیابی تکوینی در نرم افزارها مورد توجه قرار گیرد.
در نرم افزار جاهایی برای چالش فکری فراگیران در نظر گرفته شود.
در هر بخش تمرین هایی برای فعالیت بیشتر فراگیران در نظر گرفته شود.
نرم افزار در هر بخش با ارائه ی مطالب قبلی به دانش آموزان، زمینه ی ایجاد ارتباط بین دانش قبلی و فعلی را برای آنان فراهم نماید.
انتخاب محتوای آموزش به علایق، دانش پیشین و نیازهای فراگیران مرتبط باشد.
نرم افزار دارای امکان ارزیابی جهت تعیین میزان آمادگی دانش آموز برای دانستن پیش نیازهای درس جدید باشد.
در صورت عدم تسلط دانش آموز به مطالب پیشین، پیش نیازهای لازم برای ترمیم ضعف دانش آموز ارائه گردد.
نرم افزار فضای لازم برای تکرار یادسپاری مسیرهای کاری مشخص جهت تقویت حافظه دانش آموزان ایجاد نماید.
در داخل هر درس بخش هایی برای تمرین وجود داشته باشد که باعث افزایش فهم و تسلط بر نکات کلیدی درس گردد.
سؤالات ارائه شده در نرم افزار از تمام انواع سؤالات باشد.
در نرم افزار شرایطی برای جستجوی اطلاعات توسط فراگیر فراهم گردد.
نرم افزار از دو یا بیش از دو روش آموزشی برای ارائه محتوا استفاده نماید.
هر مرحله ای آموزش های نرم افزار دارای اهداف معین و مشخص باشد.
نرم افزار توضیح روشنی از هدف هر آموزش را ارائه دهد.
اهداف آموزش در نظر گرفته شده برای آموزش، منطبق با نیازها و علایق فراگیران باشد.
نرم افزار توضیح دقیق و روشنی از فعالیت های آموزشی ارائه نماید.
تحقیقات انجام شده در مورد : بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ...