۳-۹) فرایند عملیاتی شدن مفاهیم
مفاهیم[۱۳۰] برای قابل استفاده بودن ،باید شاخصهای تجربی داشته باشند .مفاهیم فقط ابزارهایی هستند که برای فهم سریع مسائل به کار می آیند .مفهوم سازی[۱۳۱] کاری بیشتر از تعریف ساده یا قراردادی واژگان فنی یک علم است . این کار،ساختن مفهوم انتزاعی برای فهمیدن امر واقعی است .لذا در مفهوم سازی به همه جنبه های واقعیت مورد نظر توجه نشده است بلکه فقط آن جنبه هایی که از نظر محقق اصلی است،در نظر گرفته می شود کیوی و کامپنهود(۱۳۸۱). همانگونه که در چارچوب نظری در انتهای فصل دوم آورده شده است در تحقیق حاضر مفاهیم مربوطه فناوری اطلاعات و توانمندسازی می باشند.در مرحله بعد ابعاد یا مؤلفه های این مفاهیم را تعیین کرد .در این مرحله ،مفاهیم که جنبه تجربی یا انتزاعی دارند به ابعادی تفکیک میشوند که عینیت بیشتری نسبت به مفاهیم اولیه دارند .در تحقیق حاضر ابعاد مورد نظر به صورت زیر بیان شده است:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فناوری اطلاعات
پایگاه داده
توانمندیهای محاسباتی
توانمندیهای ارتباطی
شبکه ها
توانمندسازی
اطلاعات درباره عملکرد سازمان
تصمیم گیریهای مؤثر بر عملکرد سازمان
دانش در خصوص عملکرد سازمان
پاداش در خصوص عملکرد سازمان
اثر می گذارد
پس از چارچوب نظری که در فصل دوم بیان شد ،در نهایت در این فصل باید به شاخصها رسید.شاخصها نشانه های عینی قابل شناسایی و قابل اندازه گیری ابعاد و مفاهیم مورد نظر هستند .آنچه که چارچوب نظری مسئله تحقیق را از ساختمان مدل تحلیلی متمایز می کند خصلت عملی بودن مدل تحلیلی است.مدل تحلیلی لولایی است که طرح نظری مسئله تحقیق تدوین شده محقق را با کار بعدی اش که مشاهده و تحلیل اطلاعات است به یکدیگر متصل می کند .مدل تحلیلی از مفاهیم و فرضیه هایی که میانشان ارتباط تنگاتنگی برقرار است ساخته شده است و در مجموع چارچوب منسجم و وحدت یافته ای تشکیل می دهدکیوی و کامپنهود(۱۳۷۳).در مدل تحلیلی شاخصها بیان شده اند. در حقیقت مبنای شکل گیری سؤالات پرسشنامه این تحقیق همین شاخصها می باشند .
همانگونه که پیش ازاین بیان شد ابعاد توانمندسازی از یکی از مدلهای تشریح شده در فصل دوم استخراج شد . حال باید برای این ابعاد شاخص تعیین کرد .اولین بعد توانمندسازی مربوط به اطلاعات می باشد.البته باید توجه داشت که شاخصهای انتخابی از میان مواردی بودند که تأثیر فناوری اطلاعت بر آنها مشهود بود که شاخصهای انتخابی در نمودار زیر بیان شده است:
صحت اطلاعات
کیفیت اطلاعات
کمیت اطلاعات
زمان اطلاعات
هزینه پایین در دسترسی به اطلاعات
اطلاعات مربوط به عملکرد سازمان
تهیه شده توسط محقق
بعد دوم توانمدسازی در خصوص تصمیم گیریهای مؤثر بر عملکرد سازمان می باشد. شاخصهای تصمیم گیری در حقیقت از مراحل تصمیم گیری به شرح زیر استخراج شده است:
تصمیم گیریهای مؤثر بر عملکرد سازمان
تعیین مسئله
احصاء راه حلها
ارزیابی راه حلها
انتخاب راه حل
اجرا
تهیه شده توسط محقق
بعد سوم توانمندسازی مرتبط به دانش کارکنان است که شاخصهای آن عبارت است از تجارب کارکنان ، تخخصص و آموزش
تجارب
تخصص
آموزش
مهارت ادراکی
بروز خلاقیت
دانش کارکنان در خصوص عملکرد سازمان
تهیه شده توسط محقق
بعد چهارم توانمندسازی مرتبط به پاداش مرتبط با عملکرد کارکنان است که شاخصهای آن عبارت است از تجارب کارکنان ، تخصص و آموزش
ارتباط دادن پاداش با عملکرد
پرداخت مبتنی بر هدف
سیستم پرداخت مناسب
افزایش کارایی
انتخاب افراد لایق
پاداش بر مبنای عملکرد سازمان
تهیه شده توسط محقق
در نهایت با توجه به شاخصهای بیان شده می توان مدل تحلیلی را به شرح زیر ترسیم نمود:
شکل ۳-۱)مدل مفهومی تحقیق( باون و لاولر،۱۹۹۲)
۳-۱۰) آزمون فرضیات تحقیق
محقق پس از آنکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسب که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید، و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند در بوته آزمون قرار دهد تا سرانجام بتواند پاسخی( راه حلی ) برای پرسشی که تحقیق تلاشی سیستماتیک برای بدست آوردن آن بود، بیابد خاکی(۱۳۷۸).
در این تحقیق برای بررسی سوالات تحقیق در هر یک از دو جامعه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
۳-۱۱) آمار توصیفی
آمار توصیفی به آن دسته از روش های آماری گفته می شود که به پژوهشگر در طبقه بندی، خلاصه کردن، توصیف و تفسیر و برقراری ارتباط ازطریق اطلاعات جمع آوری شده، کمک می کند. روشهایی که در آمار توصیفی به کار برده شده به سه گروه عمده به شرح زیر تقسیم می شوند:
تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی و ترسیم نمودار[۱۳۲]