باید با افرادی که به توزیع فیلمهای نامناسب اقدامی میکنند برخورد جدی کرد.
اگر لازم باشد در مورد تماشای ماهواره به جوانان تذکر داده شود این وظیفه خانواده جوان است به دیگران ربطی ندارد.
به نظر من آزادی استفاده از ماهواره بلامانع است.
۳_۲_۲_۲)ارزش های دینی:
این متغیر در متغیرهای خردتر زیر عملیاتی می شود:
۳_۲_۲_۲_۱)نقض فردیت دینی:
ادیان خصوصاً ادیان تاریخی در تلقی شایع، زائل کننده فردیت، روح انتخاب گری و استقلال عمل فردی می باشند و در مقابل لیبرالیسم، سکولاریسم، مدرنیته و به طور کلی دنیای جدید به دلیل چالش با نهادها و مرجعیتهای دینی و کنار نهادن جامعهگرایی های ایدئولوژیک، زمینهساز رشد و بلوغ فردیت بودهاند، که شامل دو بعد افول فردیت دینی و ابدال فردیت دینی میباشد.
الف: افول فردیت دینی: دینداریها ناشی از فشارهای اجتماعی، اعم از رسمی و غیررسمی که عمدتاً در ابعاد شریعتی و مناسکی و پایبندی های ظاهری تجلی پیدا میکند را نباید به حساب تدیّن افراد بگذاریم.
ب: ابدال فردیت دینی: تحول معنایی فردیت به فردگرایی لیبرال یا پروتستانی و فردی شدنهای صوری دنیای مدرن است. در فردگرایی های دنیای مدرن به گونهای افراطی به اصالت فرد و رجحان مصالح فردی میاندیشد و خواستههای او را بر همه چیز حتی بر خدا و دستورات دینی غالب میداند.
این متغیر در قالب گویه های زیر تجلی یافته است:
متغیر
ابعاد
گویه
نقض فردیت دینی
افول فردیت دینی
هرکسی باید شیوهی زندگی را خود انتخاب کند حتی اگر خوشایند خانواده نباشد.
امروزه در جامعه ما برای پیش بردن کار خود، گاهی لازم است خود را دیندار جلوه داد.
افراد بایستی از روی میل به دنبال انجام وظایف دینیشان باشند.
ابدال فردیت دینی
افراد مصلحت خود را تشخیص میدهند و نیاز به تعالیم یا آموزههای دینی در این زمینه نیست.
تنها حقیقت اهمیت دارد و فرقی نمیکند که فردکدام دین و مذهب را برای رسیدن به آن انتخاب کند.
دین یک امر شخصی است و نیازی به متولی یا مرجع تقلید ندارد.
۳_۲_۲_۲_۲)دینداری:
از آنجا که جامعه ایران با دین نسبتی ساختاری و نظاممند دارد و در همه عرصهها از خصوصی ترین تا عمومی ترین حوزههای زندگی افراد، اثرگذار است. نقش دین بر سبک زندگی سنتی و گرایشی به ارزشهای سنتی باعث شد تا به این مسئله در این پژوهش پرداخته شود. برای سنجش دینداری در این پژوهش به دینداری مناسکی بسنده شده است که در قالب گویههای زیر میآید:
متغیر