بعلت بزرگ بودن حجم و پراکندگی زیاد نمایندگی ها، بررسی ویژگیهای مورد نظر در پژوهش در خصوص کلیه عناصر جامعه آماری، عملا امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل از فرمول نمونه گیری جوامع نامحدود جهت تعیین اندازه نمونه استفاده شده است.
n = p×q
تعداد نمونه = n
خطای حدی : Є
با توجه به مقادیر p = q = 0.5 و مقدار = ۰٫۰۵α و خطای حدی برابر باЄ = ۰٫۷
حداقل حجم نمونه برابر با ۱۹۶ می گردد.
ابزارهای جمع آوری اطلاعات
در هر تحقیق، پژوهشگر باید با ابزارهایی داده های لازم را از نمونه آماری جمع آوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات به آزمون فرضیه ها بپردازد. برای جمع آوری داده ها به ابزارهای گوناگونی نیاز است. به طور معمول چهار ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارند که عبارتند از: بررسی مدارک و اسناد، مشاهده[۴۳]، مصاحبه[۴۴] و پرسشنامه[۴۵] (خاکی، ۱۳۸۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در تحقیق حاضر جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. مبنای تهیه پرسشنامه دراین تحقیق، مدل مفهومی بر اساس تلفیق مدل سروکوال و مدل رضایتمندی سوئدی بوده که در فصل اول و انتهای فصل دوم در مورد آن توضیح داده شده است. این پرسشنامه که در پیوست شماره ۱ آمده است، دارای دو بخش می باشد:
بخش اول آن شامل ۴ سوال است که با مقیاس ۵ رتبه ای به منظور اولویت بندی، تدوین شده است و مربوط به اهمیت عوامل ۵ گانه مدل سروکوال (موارد محسوس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بر روی شاخصهای مدل رضایتمندی سوئدی (انتظارات مشتری، استنباط مشتری از کیفیت عملکرد، شکایت مشتری و وفاداری مشتری) می باشد.
بخش دوم شامل ۲۱ سوال است که همان پرسشنامه استاندارد مدل سروکوال می باشد. این پرسشنامه با مقیاس هفت رتبه ای لیکرت(۱- شدیدا مخالفم ۲- مخالفم ۳- نسبتا مخالفم ۴- نظری ندارم ۵- نسبتا موافقم ۶- موافقم ۷- کاملا موافقم) تنظیم شده است و دارای دو قسمت می باشد:
قسمت اول مربوط به ادراک مشتری از خدمات دریافت شده است که در پرسشنامه تحت عنوان ” وضعیت فعلی” آورده شده است.
قسمت دوم مربوط به انتظارات مشتری از نحوه ارائه خدمات است که در پرسشنامه برای آن از عبارت ” وضعیت مطلوب” استفاده شده است.
برای انجام این کار با بهره گرفتن از نظرات مدیریت محترم امور نمایندگی های شرکت گواه ابتدا نمایندگی های فعال به ترتیب میزان پذیرش خودروهای مدرن تجاری سنگین در سال ۸۸ سورت شدند و پس از آن، تعداد ۲۴ نمایندگی که بالاترین میزان پذیرش را در سال ۸۸ داشتند، تعیین و از میان آنها بطور تصادفی ۶ نمایندگی جهت انجام این تحقیق، انتخاب شدند. تعداد ۳۰۰ نسخه پرسشنامه در اختیار ۶ نمایندگی انتخاب شده، قرار گرفت و از این تعداد ۲۱۱ پرسشنامه قابل استفاده، استخراج گردید که با توجه به حجم نمونه محاسبه شده، از ۱۹۶ پرسشنامه برای تحلیل اطلاعات، استفاده گردید.
بررسی اعتبار آزمون
پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازهگیری و بکارگیری آنها درمرحله اصلی جمع آوری دادهها، ضرورت داردکه پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن بکارگیری و پایا بودن ابزار مورد نظر پیدا کند.
روایی[۴۶] (اعتبار)
برای بررسی روایی پرسشنامه تحقیق حاضر از آنجاییکه پرسشنامه، پرسشنامه استاندارد مدل سروکوال، می باشد، دارای روایی محتوایی است. ولی از آنجاییکه پرسشنامه به زبان فارسی برگردانده شده است، برای حصول اطمینان از روایی ظاهری، پرسشنامه به صاحبنظران و متخصصان رشته بازاریابی ارائه گردید و پس از اعمال اصلاحات مورد نیاز و تایید نهایی، توزیع گردید.
پایایی[۴۷]
برای بررسی پایایی پرسشنامه این تحقیق از روش دو نیمه کردن استفاده گردید که برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، سوال های پرسشنامه، به دو نیمه تقسیم گردید، سپس نمره سوال های نیمه اول و نمره سوال های نیمه دوم، محاسبه گردید و پس از آن همبستگی بین نمرات این دو نیمه محاسبه شد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون از فرمول ذیل (اسپیرمن ـ براون) استفاده شده است:
(۱+ همبستگی بین دو نیمه) / ۲ × همبستگی بین دو نیمه = ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون
با توجه به اینکه همبستگی میان نمرات دو تست، برابر r = 0.73 محاسبه گردید.
قابلیت اعتماد کل آزمون به قرار زیر است:
۱) = ۰٫۸۴+/ ( ۰٫۷۳ ۰٫۷۳ * ۲= ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون
که این مقدار پایایی مناسبی را برای پرسشنامه، قائل است.
روش های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات وآزمون فرضیهها
با توجه به اهداف تحقیق و اطلاعات بدست آمده از نمونه آماری جهت تحلیل نتایج مقدار فراوانی، درصد فراوانی(نسبت)، میانگین وزنی جهت هریک از سوالات درعوامل پنج گانه بطور مجزا محاسبه شده و از آزمون علامت زوج نمونهای جهت بررسی وجود تفاوت معنی دار عوامل با توجه به شاخص رضایتمندی سوئدی استفاده شده است.
Z =
آزمون فرض تعریف شده در این پژوهش جهت هر یک از عوامل به شرح ذیل میباشد:
H0 = میان وضعیت موجود و انتظار مشتری از وضعیت مطلوب عامل ….. تفاوت معنی دار وجود ندارد
H1 = میان وضعیت موجود و انتظار مشتری از وضعیت مطلوب عامل ….. تفاوت معنی دار وجود دارد
پس از آن جهت رتبه بندی عوامل نسبت به یکدیگر از آزمون فریدمن استفاده شده است.
= ۲χ
تعداد جامعه = K
N = n1 + n2 + … + nk
در نهایت عوامل پنجگانه مدل سروکوال بصورت دو به دو با یکدیگر جهت اولویت بندی وضعیت موجود از دیدگاه مشتریان، از آزمون رتبه علامت دار[۴۸] کمک گرفته شده است.
E(T+) =
V(T+) =
Z =
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها بخش اساسی و راهنمای یک تحقیق به شمار میرود. این بخش در یک تحقیق، نقش تعیین کننده ای دارد و درواقع هدف اصلی از جمع آوری اطلاعات است. توجه اساسی به موضوع تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات باعث نزدیکتر شدن بیشتر محقق به اهداف تحقیق میگردد.
معرفی جامعه آماری
دادههای جمع آوری شده در این تحقیق مربوط به جامعه آماری نمایندگیهای شرکت گواه (شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو دیزل) بوده که در آن مصرف کنندگان محصولات آکسور، آتگو، هووو و اکتروس در ۶ نمایندگی به سوالات پاسخ دادهاند که چگونگی و نحوه پاسخ دادن به پرسشنامه های توزیع شده به شرح جداول ذیل میباشد.