*اهداف و مقاصد اصلی از پیاده سازی سیستم را مشخص کنید :
سیستم تنها در زمانی می تواند برای سازمان مفید واقع شود که در راستای توانمند سازی کسب و کار و تحقق اهداف سازمان به کار گرفته شود. اگر بهترین نرم افزار به لحاظ فنی و کارکردی استقرار یابد و نتواند اهداف سازمان را برآورده سازد ، آنگاه اثر بخشی سیستم پایین خواهد بود و ارزش آن ممکن است برای سازمان قابل توجه نباشد .
۲-۱۳ فاکتورهای موثر در موفقیت ERP از دیدگاه پاستور
یکی از چهارچوب های استخراج شده برای فاکتورهای بحرانی موفقیت ERP تحقیقات صورت گرفته توسط پاستور می باشد که در جدول ۲-۷خلاصه شده است.
تاکتیکی | استراتژیکی | |
توانایی برگزاری برنامه آموزشی مناسب توانایی پیش بینی و برنامه ریزی به منظور برطرف کردن خطاهای احتمالی توانایی سازمان در استفاده مناسب از مشاورین اعطای قدرت تصمیم گیری به نیروهای پیاده ساز ERP و پیشتازان پروژه دانش صحیح و کافی درباره سیستم های فعلی سازمان |
حمایت دائم مدیریت ارشد سازمان مدیریت تغییر به صورت اثر بخشی بازنگری و مهندسی مجدد فرآیندها مشارکت پرسنل در پروژه ERP خودداری از سفارشی نمودن ( بومی ساختن ، منطبق ساختن ) بیش از حد ERP وجود زیر ساخت های سخت افزاری و ارتباطی مناسب در سازمان |
سازمانی فنی |
جدول ۲-۷ فاکتورهای موفقیت از دیدگاه پاستور
تاکتیکی استراتژیکی
توانایی برگزاری برنامه آموزشی مناسب
توانایی پیش بینی و برنامه ریزی به منظور برطرف کردن خطاهای احتمالی
توانایی سازمان در استفاده مناسب از مشاورین
اعطای قدرت تصمیم گیری به نیروهای پیاده ساز ERP و پیشتازان پروژه
دانش صحیح و کافی درباره سیستم های فعلی سازمان
حمایت دائم مدیریت ارشد سازمان
مدیریت تغییر به صورت اثر بخشی
بازنگری و مهندسی مجدد فرآیندها
مشارکت پرسنل در پروژه ERP
خودداری از سفارشی نمودن ( بومی ساختن ، منطبق ساختن ) بیش از حد ERP
وجود زیر ساخت های سخت افزاری و ارتباطی مناسب در سازمان فنی
۲-۱۴ اثرات موفقیت پیاده سازی ERP
نتایج اصلی پیاده سازی سیستم های ERP در بهبود تراکنشهای انجام شده در سازمان ها از طریق استاندارد کردن فرآیندهای کسب و کار و انسجام اطلاعات داونپورت نیاز برای تصمیم گیری به موقع را مهمترین دلیل استفاده از ERP می داند. از نظر یوسف و دیگران پیاده سازی موفق ERP منجر به سه مزیت بزرگ می شود :
خودکار کردن فرایند کسب و کار
دسترسی به روز به اطلاعات مدیریت
بهبود مدیریت زنجیره تامین از طریق استفاده از تجارت الکترونیک
مارتین ، پلیسکین و زاروتسکی ERP را وسیله ای برای کاهش هزینه های عملیاتی ، افزایش بهرهوری و بهبود خدمات رسانی به مشتری می دانند . هنگ و دیگران با بهره گرفتن از روش دلفی در ۲۳ مدیر اجرایی زنجیره تامین ، مزایای ERP را در مدیریت زنجیره تامین تایید کردند و اثر ERP در SCM را در انسجام بیشتر فعالیت ها بین عرضه کنندگان و مشتریان در کل زنجیره تامین و سفارشی سازی بیشتر داشته اند.
شرکت ها دلایل مختلفی برای تصمیم به استفاده از ERP بسته به صنعت و اندازه شان دارند . بر طبق تحقیق المشری بیشترین دلایل برای به کارگیری ERP علاوه بر مزایای مورد انتظار دریافتیاش ، استاندارد کردن فرایندها و سیستم هاست . دلیل دیگر ، مزایای منسجم شده اش است .
دلیل دیگری که اولیری بیان می کند این است که دلیل تغییر به سمت ERP در اختیار داشتن آن توسط رقباست ، بنابراین یک ضرورت رقابتی است.
اسکیکسون و دیگران با جمع آوری نظرات داونپورت ، اولیری ، المشری ، گرانلوند و مابقی اثرات ERP را در شش طبقه حسابداری ، هزینه ، تولید و تدارکات ، روابط با مشتری و عرضه کننده ، مدیریت اطلاعات و سازمان و فرهنگ دسته بندی می شود .