۲-۴-۱ مطالعات داخلی :
شریف زاده و همکار در سال ۱۳۹۱در تحقیقی که با عنوان ” بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی ” و با هدف شناسایی سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و بررسی رابطه بین این دو روش پیمایشی صورت پذیرفت نشان داد که دانشجویان مورد مطالعه از سبک های یادگیری متفاوتی برخوردارند . یافته های این تحقیق نشان می دهد که بیشتر دانشجویان از سبک یادگیری فعال ( در بعد پردازش ) ، حسی ( در بعد ادراک ) ، بصری ( در بعد ارائه ) و کل گرا ( در بعد دیدگاه / فهم ) برخوردارند . همچنین ضرایب همبستگی نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین سبک های یادگیری و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن ، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی ، شرکت در دوره های آموزشی کارآفرینی و خوداشتغالی ، بازدیدهای علمی ، اجرای پروژه های علمی ، معدل و تهیه مقالات توسط دانشجویان بودند . در نهایت نتایج تحقیق بر این امر دلالت داشت که بیشتر دانشجویان مورد مطالعه از نظر برخورداری از خصایص کارآفرینانه در سطح ضعیف و خیلی ضعیف قرار داشتند . بر اساس ضرایب همبستگی رابطه مثبت و معناداری بین خصایص کارآفرینی و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن ، سابقه ی شغلی پاره وقت ، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی و انجام پروژه های بزرگ علمی وجود داشت .
محمدی و همکاران در سال ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان ” بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با تمایل به کارآفرینی ” و با هدف بررسی و توصیف ویژگی های شخصیتی زنان در سازمان ها و بررسی تمایل آن ها به کارآفرینی و همچنین تحلیل رابطه آن دو با یکدیگر انجام دادند . آنها اشاره کرده اند که ویژگی های شخصیتی زنان به عنوان یکی از عوامل محدود کننده در کارآفرینی است که تاثیر عمده ای بر کارآفرینی خواهد داشت . یافته های پژوهش حاکی از آن بوده است که بین ویژگی های شخصیتی زنان با تمایل آنها به کارآفرینی در سازمان ها و ادارات دولتی شهر شیراز رابطه معناداری وجود دارد .در واقع محاسبات آماری نشان داده است که رابطه معنادار مثبت بین اعتماد به نفس زنان و تمایل آنها به کارآفرینی وجود دارد ، یعنی با افزایش اعتماد به نفس زنان ، میزان کارآفرینی افزایش می یابد .
فلاح حقیقی و همکاران در سال ۱۳۹۰ در تحقیقیبا عنوان ” بررسی خصوصیات کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران ” و با هدف بررسی خصوصیات کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران را مورد بررسی قرار دادند . نتایج حاکی از آن بوده است که حدود ۷۰ درصد از دانشجویان دارای روحیه کارآفرینی بالا و متوسط بودند که این یافته بیانگر آن است که دانشجویان پردیس دانشگاه تهران دارای زمینه فردی و روانشناختی مناسبی برای کارآفرینی هستند . در میان پنج خصوصیت کارآفرینانه انگیزه ی پیشرفت ، کنترل درونی ، ریسک پذیری و خلاقیت دانشجویان در سطح بالایی قرار داشت ، ولی تحمل ابهام در سطح پایینی بوده است . دانشجویان دختر و پسر از نظر خلاقیت و تحمل ابهام با یکدیگر تفاوت داشته و پسران از روحیه کارآفرینی بالاتری نسبت به دختران برخوردار بوده اند . همچنین روحیه کارآفرینی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بالاتر بوده است . بین سن و روحیه ی کارآفرینی رابطه معنادارای یافت نگردیده است .
هادیزاده مقدم و همکاران در سال ۱۳۸۸ در تحقیقی با عنوان ” بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کارآفرینانه ” و با هدف بررسی ارتباط میان هوش هیجانی با میزان گرایش کارآفرینانه کارکنان سازمان های وابسته به شرکت نفت را بررسی کردند . نتیجه ی تحقیق حاکی از آن است که ابعاد خود تنظیمی ، خودآگاهی ، انگیزش و مهارت اجتماعی با گرایش کارآفرینانه دارای ارتباط هستند ولی بعد همدلی با گرایش کارآفرینانه ارتباطی نداشت . در حقیقت ارتباط قوی بین خودتنظیمی و گرایش کارآفرینانه ، به این معناست که افرادی که به دور نگاه داشتن احساسات مخرب تمایل دارند ، خودکنترل هستند ، قبول مسئولیت می کنند و ایده ها و رویکردهای جدید را با روی باز می پذیرند ، افرادی خلاق ، پیشگام و مخاطره پذیر هستند و به کارآفرینی تمایل زیادی دارند . به طور کلی افراد با هوش هیجانی بالا ، افرادی نوآور ، پیشگام و مخاطره پذیر هستند . افرادی که احساسات خود را خوب می شناسند ( خودآگاهی ) ، توانایی کنترل و تنظیم احساسات خود را دارند ( خودتنظیمی ) ، خود برانگیخته هستند و افراد با توان برقراری ارتباط موثر ( مهارت اجتماعی ) ، کسانی هستند که استقلال عمل دارند ، پیشگام و نوآور هستند و روحیه ی رقابت تهاجمی دارند . به عبارت دیگر افرادی هستند که گرایش کارآفرینانه دارند .
بدری و همکارانش در سال ۱۳۸۳ در تحقیقی با عنوان ” بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان ” و با هدف بررسی قابلیت های کارآفرینی ( استقلال طلبی ، کنترل درونی ، انگیزه پیشرفت ، ریسک پذیری و خلاقیت ) دانشجویان دانشگاه اصفهان و تأثیر آموزش های دانشگاهی در افزایش این قابلیت ها انجام دادند . نمونه آماری این تحقیق مشتمل بر ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال ۸۳-۸۴ بوده است . نتایج نشان داده است که قابلیت های کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی ، کنترل درونی ، انگیزه پیشرفت و خلاقیت بالاتر از حد میانگین بوده ، اما نمرات ریسک پذیری از متوسط نمره معیار پایین تر بوده است . همچنین آموزش های دانشگاهی در پرورش ویژگی های کارآفرینی در دانشجویان موثر نبوده است . در زمینه دلایل عدم تاثیر آموزش کارآفرینی بر قابلیت های کارآفرینی دانشجویان ، به نظر می رسد ایجاد یک مرکز مستقل با عملکردی منفک از برنامه های آموزش رسمی نمی تواند ویژگی های کارآفرینی را پرورش دهد .
مدهوشی و همکار در سال ۱۳۸۲ در تحقیقی با عنوان ” بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه مازندران ” و با هدف شنایائی مهم ترین موانع محیطی ، داخلی و منتجی کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مذکور را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند .در این راستا از الگوی موانع کارآفرینی ای استفاده شده که در سازمان های غیرانتفاعی کاربرد داشته است . متغیر مستقل موثر در سه دسته موانع محیطی شامل فقدان رقابت ، نداشتن اختیار سیاستگذاری و تعیین ماموریت توسط مدیران ، وجود گروه های ذی نفع متعدد ، زیاد مشهور بودن موانع داخلی شامل : تصمیمات نا مناسب مدیریت عالی در انتصاب و انتخاب مدیران ، عدم تفویض اختیار کافی به مدیران زیردست ، و دوگانگی و تعدد اهداف و موانع منتجی نیز مشتمل بر متغیر فرهنگی – اجتماعی ، تعریف سنتی از موفقیت ، امکان ادامه فعالیت سازمانی با وجود ناکارآمد بودن و تغییرات مکرر مدیریت در دوره های زمانی کوتاه مدت بوده است که مورد بررسی قرار گرفت . و در نهایت با توجه به یافته های تحقیق ، موانع بیشترین تاثیر را در ایجاد کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مازندران داشته است . موانع محیطی در این زمینه کمترین نقش بازدارنده را در دانشگاه مازندران داشته است . از بین موانع داخلی ، تصمیمات نامناسب مدیران عالی در انتصاب و انتخاب مدیران زیردست و از بین موانع منتجی ، متغیر فرهنگی – اجتماعی و از بین موانع محیطی نیز فقدان رقابت ، بیشترین تاثیر منفی را بر کارآفرینی دانشگاه داشته اند .
شکرکن و همکارانش در سال ۱۳۸۱ در تحقیقی با عنوان ” بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه چمران اهواز ” و با هدف بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه چمران اهوازمورد مطالعه قرار دادند . در این تحقیق یک نمونه ۲۰۰ نفری نیز به منظور اعتبارسنجی آرمون های مورد استفاده به کار گرفته شد . فرشیه های این تحقیق شامل چهار فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی است ، که رابطه ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونه های دختران و پسران مطرح می سازند . در نهایت نتایج این پژوهش با یافته های تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگ هستند .
۲-۴-۲ مطالعات خارجی :
دکر و کالو در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با نام ” انگیزه ی وابستگی ( انگیزه پیوند جویی ) و علاقه در حرفه های کارآفرینی ” و با هدف درک بهتر الگوهای انگیزه وابستگی در میان دانشجویان مشتاق به دنبال کردن حرفه های خوداشتغالی / کارآفرینی در مقابل دانشجویانی که علاقه کمتری به دنبال کردن حرفه های کارآفرینی داشتند را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . جامعه آماری این مطالعه ۴۲۴ دانشجوی دانشگاهی را که دوره های کسب و کار سطح بالا در موسسه دولتی ای در منطقه اقیانوس اطلس میانه ی آمریکا ثبت نام کرده بودند ، را در بر می گرفت . یافته های این تحقیق نشان می دهد که علاقه به حرفه های کارآفرینی به طور منفی با نیاز به حمایت عاطفی و به طور مثبت با نیاز به تقلید از دیگران در ارتباط است . بنابراین افراد علاقمند به کارآفرینی از تعامل با دیگران لذت می برند اما از نظر عاطفی به آنها وابسته نیستند . نیاز به مقایسه اجتماعی و نیاز به توجه به عنوان تابع آرمان های کارآفرینی تغییری نکردند .در کل این مطالعه بیان کرد که افراد با علایق کارآفرینی ضرورتاً انگیزه وابستگی کمی ندارند اما تمایل به تعاملات اجتماعی با دلایل تقریباً مختلفی نسبت به افرادی با علاقه کمتر به کارآفرینی دارند .
مونترو سانچز و همکار در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان ” مدیریت منابع انسانی و کارآفرینی شرکت ها ” وبا هدف معرفی پیامد مدیریت مناع انسانی و کارآفرینی شرکت های بزرگ مورد مطالعه قرار دادند . در واقع هدف اصلی در این مقاله ایجاد درک صحیح و درست از پیشرفت زنان در مدیریت ارشد و آرزوهای آنها در مورد آینده شان برای تبدیل شدن به کارآفرینانی بزرگ می باشد . در نهایت نتایج این تحقیق تفاوت مدیریت منابع انسانی ، عوامل رفتار کارآفرینانه و تاثیر آنها بر کارآفرینی شرکت ها را روشن نمود .
سیگل و همکار در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان ” نقش آگاهی تکنولوژی و آگاهی از بازار در شناسایی فرصت های کارآفرینی ” و با هدف کمک گرفتن از نظریه اقتصادی ، بر روی اهمیت آگاهی از بازار در شناسایی فرصت تاکید کرده اند . یافته های تحقیق برای شاهد بودن اهمیت « آگاهی جدید» نوع شومپیتری در فرایند شناسایی فرصت ، همچنین به عنوان شاهد وضعیت ضریب جذب در این شرکت ها در نظر گرفته شد . براساس تعریف کوهن و لونیتال (۱۹۹۰) « ضریب جذب توانایی شناسایی اطلاعات بیرونی ، تطبیق این اطلاعات و بکارگیری آن برای اهداف تجاری می باشد » . فعالیت پژوهش در یک شرکت نقش دوگانه در ایجاد آگاهی جدید و افزایش توانایی شرکت در جذب آگاهی جدید ایجاد شده توسط دیگران می باشد . هر چقدر کارآفرینان و شرکت های آنها سابقا برحسب آگاهی از تکنولوژی بیشتر جذب شده باشند ، ضریب جذب آنها بیشتر می شود . از این رو انتظار می رود در فرضیات ضریب جذب رابطه ای بین فعالیت اعطای امتیاز به شرکت ( به عنوان نماینده آگاهی از تکنولوژی ) و قابلیت بعدی آن در شناسایی فرصت های کارآفرینی ، مشاهده شود .
لوردز ماچادوو همکار در سال ۲۰۱۱ در تحقیقی با عنوان ” نگاهی به رضایت شغلی و انگیزه علمی در مؤسسات آموزش عالی پرتغالی ” و با هدف ، مطالعه رضایت و انگیزه ی علمی که هدف اصلی اش تعیین فاکتور ها و تعاملات مؤثرشان بر ابعاد مربوط با رضایت و انگیزه ی شغلی کارمند دانشگاهی در مؤسسات آموزش عالی پرتغال مورد مطالعه قرار گرفت . رضایت شغلی و انگیزه ی کارمند علمی نقشی مهم برای نتایج مثبت کیفیت مؤسسات و یادگیری دانشجویان ایفا میکند، پس نتایج ارائه شده لازم بوده و باید حساسیت به پیش شغلهای علمی و نارضایتی از شغل ها و شرایط کاری خود ایجاد کنند . هدف اصلی ایجاد رضایت شغلی ، انگیزه و بیشترین نتایج برای مؤسسات و دانشجویان است . تحقیق این فرض را ارائه کرده که رضایت شغلی و انگیزه به حقوق بستگی دارد. این اثر اصلی بر رضایت شغلی و انگیزه نمی باشد . کارمندان علمی با کفایت مهارت های آموزش با شغل و فعالیت آموزش راضی تر هستند. در مقایسه با تحقیق کمتر رضایت دارند . بجز با توجه به تحقیق –کارمندان علمی با همه ی جنبه های دیگر مؤسسات آموزش عالی خصوصی در مقایسه با دولتی راضی تر هستند . انگیزه ی بیشتری برای آموزش ، ماندن به عنوان عضو هیئت علمی آموزش عالی و انجام تحقیقات وجود دارد کارمندان علمی انگیزه ی کمتری برای مشارکت در کنترل بخش ها دارند . شاخص های رضایت و انگیزه اثر زیاد و مثبتی بر رضایت و انگیزه ی کلی دارند . همبستگی بین انگیزه و رضایت بسیار زیاد است . نسبت های بیشتر کارمندان علمی ناراضی و بی انگیزه در مؤسسات آموزش عالی دولتی و نسبتهای بیشتر کارمندان علمی بسیار راضی و با انگیزه در مؤسسات آموزش عالی خصوصی وجود دارند . هرچند نمونه عرضه کننده ی جمعیت نمی باشد نتایج فقط به کارمندان علمی موافق برای پاسخ به پرسشنامه ی اینترنتی مربوط اند . از نقطه نظر عملی، یافته های این پروژه باید آگاهی، حساسیت و مذاکره را با توجه به مسائل مهم برای ترویج و حفظ رضایت شغلی و انگیزه در رتبه های کارمند علمی را بیان می کنند . نتایج در مورد رضایت و انگیزه ی علمی در مؤسسات آموزش عالی پرتغال به کشور های دیگر هم در جنبه ی مقایسه ای مرتبط می باشند.
ترولیان[۹۰] در سال ۲۰۱۱ تحقیقی با عنوان ” خود نظارتی[۹۱] و تلاش در انجام وظایف کارآفرینی ” را مورد بررسی قرار داد . سوال اصلی این تحقیق این می باشد که فرد کارآفرین برای انجام وظایف مختلفش چه تلاش هایی را تعیین می کند .استدلال این پوهش جهت گیری ارتقاء انگیزه تلاش در انجام وظایف اکتشافی و جهت گیری پیشگیری انگیزه تلاش در انجام وظایف استثماری است . با بهره گرفتن از تئوری خود نظارتی ، دو تفاوت مهم فردی ( تمرکز نظارتی و اعتماد به نفس ) که به تعیین تلاش از طریق فرایند ارتباطی را شناسایی کرده اند . در نهایت ترولیان در این پژوهش بیان می کند که خود کارآمدی بالا انگیزه تلاش را در انجام وظایف بالا می برد ، اما خود کارآمدی بالا باعث کاهش انجام وظایف قضاوتی می شود .
سانچز کانیزار در سال ۲۰۱۰ تحقیقی با عنوان ” تفاوت های جنسیتی در نگرش کارآفرینی ” را شکل داد . هدف اصلی این تحقیق تجزیه و تحلیل عمیق ، میان نقش تفاوت های جنسی در میان کارآفرینان بالقوه ، صفات روانی جامعه شناختی و انگیزه ها و موانع اصلی زنان هنگام شروع یک فعالیت و کسب و کار جدید را شامل می شود . امروزه تعداد فزاینده ای از زنان در حال ورود به بازار وجود دارند با این حال درصد قابل توجهی از زنان و مردان در اروپا در صدد راه اندازی شرکت های جدیدی هستند . علاوه بر این آمارهای اقتصادی بر نیاز به تمرکز بیشتری در پدیده های اقتصادی و اجتماعی زنان ، به منظور اعمال سیاست های کاری آینده و تجزیه و تحلیل رفتارهای کارآفرینی تاکید می کند و جنسیت را به عنوان تعیین کننده رفتار کارآفرینی بر می شمارد .
اس دی هسی[۹۲] در سال ۲۰۱۰ تحقیقی با عنوان ” پراکندگی کارآفرینان اجتماعی و توسعه جامعه ” را ارائه نموده است . با توجه به اهمیت فعالیت های کارآفرینی اجتماعی برای توسعه جامعه ، هدف اصلی این مقاله تلاش برای شناسایی ویژگی های کارآفرینان اجتماعی و بشردوستان در بازگشت موفقیت آمیز از کشورهای خارجی به روستاهای شمال هند می باشد . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل تجربی نشان می دهد که وجود عوامل قابل توجهی، مانند اجتماعی شدن اولیه، تجربه در کار جامعه، آموزش و بهداشت تمایز کارآفرینان اجتماعی و کارآفرینان غیر اجتماعی را نشان می دهد . برجستگی ارتباط بین نهادهای رسمی و غیر رسمی، صفات شخصی و مهارت های اجتماعی کارآفرینان اجتماعی در تاثیر گذاری بر نتایج فعالیت های کارآفرینی اجتماعی نشان داده شده است. با سرمایه گذاری منابع معنوی و مادی در جوامع، کارآفرینان اجتماعی باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تسهیل عمل اجتماعی می شوند . در مقابل، کارآفرینان غیر اجتماعی ممکن است به انحرافات در عملکرد جامعه دامن بزنند ، به ویژه اگر آنها انتخاب کردن را از طریق نهادهای رسمی محلی تا حد زیادی ناکارآمد در مناطق روستایی است ، انجام دهند .
پلتیر و همکار در سال ۲۰۱۰ تحقیقی با عنوان ” افزایش آموزش بازاریابی کارآفرینانه : دیدگاه دانشجویی ” را مورد بررسی قرار دادند . این مقاله با هدف گزارش یافته های یک مطالعه چند ملیتی در مقیاس بزرگ ازدانش آموزان در یک سازمان بازاریابی است که به بررسی نیاز به گسترش آموزش کارآفرینی در برنامه درسی بازاریابی دانش آموزان پرداخته است . سوالات کلیدی شامل : دانش آموزان با چه طرز فکر کارآفرینی علاقه مند به بازاریابی هستند ، فکر می کنیم آنها چه چیزی را باید بدانند تاتصمیم به دنبال فرصت های کارآفرینی بگیرند ، و اینکه با قرار گرفتن در چه موقعیتی ، راضی به تجربه بازاریابی کارآفرینانه می شوند . این یافته ها نشان می دهد که بخش بزرگی از دانش آموزان بازاریابی تمایل به کارآفرین بودن دارند و به شدت در مورد آموزش کارآفرینی علاقه نشان دادند . همچنین آنها قرار گرفتن در معرض ابزار کارآفرینی بازاریابی ، فعالیت های یادگیری تجربی و فرصت های شبکه ای را مهم تلقی کردند . مطالعه آنها نشان داد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان بازاریابی ، علاقه فراوانی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین و / یا صاحب کسب و کار کوچک دارند . با این وجود در دانش آموزان ، بسیاری از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق یافت نشد. اما محدودیت های این مطالعه این بوده است که وسعت سوالات تحقیق محدود به مجموعه ای از صفات بالقوه کارآفرینانه بوده است .
۳-۵- نتیجه گیری :
به طور کلی این فصل شامل سه بخش می باشد که در بخش اول گذری بر دوره های دگرگونی کارآفرینی داشتیم . سپس به تعریفی از کارآفرینی و انواع آن پرداختیم . همچنین تعاریفی از فرد کارآفرین و ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بیان گردید . و در نهایت اهمیت ، پیامدها ، رویکردها و عوامل موثر بر کارآفرینی خاتمه دهنده ی این بخش بود . در بخش دوم به تعریفی از انگیزه و انواع آن پرداختیم ..همچنین ویژگی های انگیزه را برشمردیم . به تشریح موضوع ، انگیزه مهمترین عامل بهره وری پرداختیم و در نهایت عوامل ضدانگیزشی کارآفرینی خاتمه دهنده ی این بخش بود و در نهایت در بخش سوم گذری بر پیشنه و تحقیقات مشابهی که در گذشته توسط محققین داخل و خارج از کشور صورت گرفته شده بود داشتیم .
۳-۱ مقدمه :
فصل سوم :
روش شناسی تحقیق
جان دیویی تحقیق را چنین تعریف کرده است : تحقیق عبارتست از تغییر کنترل شده ی یک موقعیت غیر ثابت یا نا معین به موقعیتی که از لحاظ ویژگی ها و روابط ، کاملاً معین و ثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متحد تغییر یافته اند .(دلاور ، ۱۳۹۱، ۳۰ ) بنابراین پژوهش فرۀیندی است که از طریق آن می توان درباره ی نا شناخته به جستحو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد . در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان ” روش شناسی ” یاد می شود . (طالبی کلیدبری ، ۱۳۸۹ )
در فصل حاضر به بیان خصوصیات ویژه جامعه مورد مطالعه، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری می پردازیم و سپس با ابزارهایی که در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها از آنها استفاده شده است، آشنا میشویم. در نهایت به ماهیت و کیفیت و اهداف پژوهش و روش های آماری متناسب سوالهای پژوهش جهت تلخیص و تحلیلی داده ها میپردازیم .
۳-۲-روش تحقیق
این تحقیق بر اساس طرح تحقیق از نوع توصیفی _ همبستگی است که بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد . مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیر های یک موقعیت صورت می گیرد از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی سازمانی ، صنعتی و نظایر آن .(سکاران ، ۱۳۸۱ ، ۱۲۳-۱۲۴) در روش همبستگی سعی میشود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود. در این پژوهش رابطه بین انگیزه وابستگی و علاقه به حرفه های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی رشت مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۳- جامعه آماری
در واقع جامعه آماری مجموعه ای از افراد ، اشیاء و یا چیزهایی است که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند . جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، که در سال های ۱۳۹۱ (ورودی های نیمه اول و نیمه دوم ) و ۱۳۹۲( فقط ورودی های نیمه اول ) وارد دانشگاه شده اند ، می باشد .در کل جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۰۲۴ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت می باشد که اطلاعات به دست آمده توسط واحد آموزشی مربوطه جمع آوری گردید .
۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری
عمده ترین مسئله نمونه گیری ، انتخاب واقعی نمونه است . در این پژوهش از نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس استفاده شده است ، که دلیل استفاده از این روش دسترسی آسان به افراد و صرفه جویی در زمان و هزینه می باشد . در حقیقت گاهی اوقات ، انتخاب نمونه به صورت تصادفی یا غیر تصادفی مشکل و حتی در برخی مواقع غیر ممکن است . در چنین شرایطی ، پژوهشگر از نمونه گیری در دسترس استفاده می کند . نمونه در دسترس ،گروهی از اعضای یک جامعه هستندکه انتخاب آنها فقط به خاطر سهولت در نمونه گیری بوده است . (دلاور ، ۱۳۹۱ ،۹۸ ) در مجموع نمونه مورد پژوهش ۲۷۸ نفر می باشد که این تعداد از جدول مورگان ( مومنی ، ۱۳۹۱ ، ۲۲۶ ) استخراج گردید ، دلیل استفاده از جدول مورگان نیز این بوده است که تعداد نمونه بر اساس این جدول محافظه کارانه تعیین شده و در صورتی که تعداد نمونه براساس فرمول های آماری محاسبه شود ، معمولا عدد کوچکتری خواهد شد (مومنی ، ۱۳۹۱ ، ۲۲۵ ) همچنین ۲۷۸ پرسشنامه بین دانشجویان توزیع گردید که تمامی پرسشنامه ها توسط افراد تکمیل و جمع آوری گردید در واقع نرخ جمع آوری پرسشنامه ها ۱۰۰ درصد می باشد .
۳-۵روش گردآوری و ابزار گردآوری اطلاعات
یکی از روش های جمع آوری اطلاعات روش میدانی می باشد که در این تحقیق از همین روش جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است . در بررسی های میدانی یک پرسشنامه ساختاریافته به نمونه ای از جامعه داده می شود که قصد آن پی بردن به اطلاعات خاص از پاسخ دهندگان می باشد . بررسی ها برای جمع آوری اطلاعات در مورد چیزهایی از قبیل نگرش ها ، مقاصد ، آگاهی ها ، رفتارها و انگیزه ها طراحی می شوند . ( ایران نژاد پاریزی ، ۱۳۹۲ ، ۱۰۶ )
یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها ، پرسشنامه می باشد . در این تحقیق ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه ای شامل ۲ قسمت است : که در آن انگیزه وابستگی با بهره گرفتن از مقیاس بین فردی ( IOS) که شامل حمایت عاطفی ، مقایسه اجتماعی ، محرک مثبت و توجه می باشد و همچنین علاقه به کارآفرینی توسط مقیاس خوداشتغالی (VSE)که شامل توانایی تشخیص ایده ، اعتماد به نفس برای ترک شغل در یک سازمان بزرگ و شروع کسب و کار جدید ، توانایی خوداشتغالی ، توانایی اداره کسب و کار و وقت آزاد برای بررسی و برنامه ریزی کسب و کار خود می باشد ، سنجیده می شوند .
جدول ۳-۱ ابعاد و سوالات پرسشنامه
متغیرها | ابعاد | سوالات |
انگیزه وابستگی | حمایت عاطفی | ۱-۶ |
محرک مثبت | ۷-۱۳ |