۳۲- وزن محصول بالا باشد با کرایه تعادلی بیشتر در ارتباط است.
۳۳- حجم بار بیشتر باشد با کرایه تعادلی بیشتر مرتبط است.
۳۴- چنانچه بار نیاز به اسکورت داشته باشد کرایه زیادتر می شود.
۳۵- نوع محصول استراتژیک باشد منجر به کرایه تعادلی بیشتر می شود.
۳۶- ترانزیت کالا کرایه تعادلی رازیادتر می کند.
۳۷- مالیات بار به صورت درصدی بین حاملا بار و صاحبان بار باشد.
۳۸- رضایت شرکت های تولیدی ازکرایه بار منجر به کنترل تورم می شود.
۳۹- در ایام تعطیلات که جاده شلوغ می باشد قیمت سوخت بالاتر و کرایه بیشتر و بالعکس .
۴۰- کرایه تعادلی براساس وظایف حاملان بار ارزیابی و محاسبه می شود.
۴۱- کرایه تعادلی در کنترل آلودگی هوا موثر است.
۵-۲- تفسیر یافته ها
در فرضیه ششم که ارتباط بین بیمه محصول و کرایه تعادلی می باشد . این طور تفسیر می شود همانطور که در بیمه نامه های خودروهای سبک چنانچه راننده خودرو درطول مدت بیمه نامه (سال بیمه) تصادف ننماید، شرکت های بیمه به راننده و خودرو جهت تعویض بیمه نامه جدید تخفیف می دهند اما در کرایه حمل و نقل جاده ای و بار زمانیکه بار به طور سالم به مقصد می رسد شرکت های بیمه درصد یا تخفیفی از بیمه را به حاملان بار پس نمی دهند لذا فرضیه ششم جهت تأمین مالی تدوین شده است و همانطور که می دانیم حمل و نقل اقلام به سوخت و مواد غذایی و دارو و کالاها و اثاثیه تقسیم می گردند و با توجه به اینکه حمل و نقل مواد غذایی و سوخت و دارو در کشور بیشتر از کالاها و اثاثیه می باشد (فصل دوم پایان نامه) لذا زمان تحویل بار مهم می باشد و بر این اساس فرضیه های ۱و۲ و۳و ۴ تدوین گردیده اند زیرا زمان تحویل بار به عقب افتد بار فاسد شده یا سلامت خود را از دست می دهد یا مشتریان کم می شوند و با توجه به فرضیه های ۱ و ۲ و ۳ و۴ و فرضیه ۶ شرکت های حمل و نقل اولویت کارها در حمل و نقل را برای مواد غذایی و سوخت و دارو به فرضیه های مذکور اختصاص می دهند . زیرا تحویل زودتر بار موردتقاضای صاحبان و شرکت های تولیدی و خدماتی و واسطه ها می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چنانچه تقاضای صاحبان بار مبنی بر سلامت و ارزش بار باشد شرکت های حمل و نقل توجه را به فرضیه های ۵ و ۶ می نمایند و اولویت بندی و برنامه ریزی کارها و فعالیت ها را به فرضیه های ۵ و۶ منعطف می کنند.
یافته های پژوهش در وضعیت مطلوب بر این اساس تدوین شده اند چنانچه تقاضای صاحب بار مبنی بر تحویل زودتر باشد حاملان بار توجه را به فرضیه های ۱ و۲ و۳ و۴ می نمایند و افزایش کرایه تعادلی از فرضیه ۶ تأمین می شود و همین طور تقاضای صاحبان بار مبنی برتحویل سالم بار باشد شرکت های حمل و نقل و حاملان بار توجه را به فرضیه ۶ جهت جبران افزایش کرایه تعادلی می باشد. و چنانچه تقاضای صاحبان بار مبنی بر تحویل سالم بار باشد شرکت های حمل و نقل و حاملان بار توجه را به فرضیه ۵ پژوهش می کنند و فرضیه ۶ جهت جبران افزایش کرایه تعادلی می باشدو چنانچه تقاضای صاحبان بار و شرکت های تولیدی و خدماتی ازشرکت های حمل و نقل زمان زودتر بار و سلامت بار باشد از فرضیه های ۱ و ۲ و۳ و۴و۵ جهت اولویت بندی و برنامه ریزی کارها و فعالیت ها توجه می نمایند و فرضیه ۶ جهت تأمین مالی به منظور کرایه زیادتر و مالیات درصدی بین شرکت های حمل و نقل و تولیدی استفاده می شود.
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
از نتایج به دست آمده از سوالات توصیفی ۱ تا ۹ میانگین عمر وسائط حمل و نقل در شرکت های باربری بیشترین مقدار را دارد و تعداد ارسال و دریافت محموله ها در اولویت دوم قرار دارد و از رابطه بین سوال های ۲ و ۴ میانگین عمر وسائط حمل و نقل در جامعه آماری جوابگوی تعداد ارسال و دریافت محموله های بالا را نمی باشد.
تجربه رانندگان و تعداد رانندگان سیگاری با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و تعداد نیروی انسانی لازم با سابقه شرکت رابطه دارند هر قدر میزان سابقه شرکت بالا باشد به تعداد نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند و همچنین تحصیلات رانندگان با تعداد تصادفات رابطه معکوس دارند و هر چه تحصیلات بالاتر باشد تعداد تصادفات کمتر است
و از طرفی سن رانندگان هر چه بالاتر باشد متوسط تحصیلات پایین تر است و تعداد تصادفات بیشتر است.
متوسط عمر وسائط حمل و نقل با تعداد تصادفات رابطه مستقیم دارد.
نتایجی که از فرضیه ها ۱ تا ۶ با بهره گرفتن از نرم افزار Lisrel به دست آمد نشان دهنده رابطه و همبستگی مثبت فرضیه ها با متغیر وابسته تصمیمات قیمت گذاری کرایه حمل و نقل می باشد و از آزمون رگرسیون چندگانه و S.E.M جهت مدل ساختاری استفاده شده است.
ضرایب ساختاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته جهت تأثیر ارزیابی کار و زمان و ترافیک و تصادف و تعمیرات و ارزش بار و بیمه بر متغیر وابسته تصمیمات قیمت گذاری کرایه حمل و نقل (کرایه تعادلی) به ترتیب ۹۲/۰ و ۶۰/۰ و ۸۳/۰ و ۷۵/۰ و ۸۲/۰ و ۹۱/۰ بدست آمده است . همانطور که نتایج ضریب ساختاری نشان می دهد بیمه با اختلاف کمی با ارزیابی کار و زمان بر کرایه تعادلی بیشترین تأثیر را دارد. زیرا در وضعیت موجود بار وقتی که سالم به مقصد می رسد درصدی از بیمه بار به حاملان بار عودت نمی گردد ولی در بیمه نامه های خودرو های سواری به هنگام تعویض بیمه نامه زمانی که راننده در طول سال تصادف نکرده باشد از تخفیف بیمه استفاده می کند . در حمل و نقل بار از تخفیف بیمه استفاده نمی شود چنانچه در وضعیت مطلوب از این تخفیف بیمه بار که به عنوان تأمین کننده مالی مناسبی می باشد استفاده شود کرایه حمل و نقل بار زیادتر می شود و منجر به انگیزه بیشتر در حاملان بار می شود و از طرفی این افزایش کرایه ارتباطی با صاحبان بار و شرکت های تولیدی نداشته و صاحبان بار بهانه ای جهت افزایش قیمت محصولات و خدمات ندارند.
در وضعیت موجود اتلاف های زمانی به هنگام بارگیری و تخلیه بار و اتلافهای دیگری که وسیله حمل و نقل متوقف می باشد درنظرگرفته نمی شود. در مقایسه با فرضیه ۱ که بر اساس وضعیت مطلوب تدوین شده است و با کمک فرضیه۶ که جنبه مالی را دارد باعث می شود اتلاف های زمانی در هنگام توقف وسیله حمل و نقل از بین برود.
دروضعیت موجود اتلاف زمانی ترافیک هنگامیکه وسیله حمل و نقل در حال حرکت می باشد با کرایه ارتباطی ندارد در مقایسه با فرضیه ۲ و با کمک فرضیه ۶ که جنبه مالی دارد که بر اساس وضعیت مطلوب تدوین شده است باعث می شود در کرایه تعادل بوجود آید زیرا اول هفته و در جاده هایی خلوت که اتلاف زمانی ترافیک کمتر است کرایه کمتر و در آخر هفته و تعطیلات و در شلوغی جاده ها که اتلاف زمانی ترافیک بیشتر است کرایه بیشتر شود و این ام منجر به این می شود که در ترافیک تعادل ایجاد شود و آلودگی هوا نیزکمتر شود. البته شرط لازم و کافی جهت فرضیه ۲ این می باشد که در زمان سنجی ترافیک اصول مهندسی ترافیک در مسیرهای عبور و مرور رعایت شده باشد.
در وضعیت موجود اتلاف های زمانی مربوط به تصادف در نظر گرفته نمی شود زیرا عمدتاً کرایه براساس مسافت و ساعت می باشد در مقایسه با فرضیه ۳ و با کمک فرضیه ۶ که براساس وضعیت مطلوب تدوین شده است منجر به این می شود که حاملان بار قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا تصادف رخ ندهد و بارسالم و در زمان زودتر به مقصد برسد تا کرایه بار بیشتر شود.
در وضعیت موجود اتلاف های زمانی مربوط به تعمیرات وسیله حمل و نقل در جاده در نظرگرفته نمی شود زیرا عمدتاً کرایه براساس مسافت و ساعت و نوع جاده می باشد در مقایسه با فرضیه ۴ و با کمک فرضیه ۶ که جنبه مالی را دارد و براساس وضعیت مطلوب تدوین شده است منجر به این می شود که حاملان بار از وسایل حمل و نقل با مارک ها و مدل های بهتر و معاینه فنی وسایط حمل و نقل و قطعات بهتر استفاده کنند زیرا اتلاف های زمانی تعمیر وسائط حمل و نقل در جاده کمتر می شود و بار زودتر و سالم به مقصد می رسد و حاملان بار به کرایه بیشتری می رسند.
در وضعیت موجود به ارزش بار توجه نمی شود زیرا تعرفه کرایه بار عمدتاً براساس مسافت و ساعت و نوع جاده می باشد در وضعیت موجود برای حاملان بار فرقی بین نوع بار نمی باشد . بار ضایعات و کالاهای اسقاطی یا کالاهای نو و باارزش باشد کرایه براساس مسافت می باشد و کرایه فرقی نمی کند در مقایسه با فرضیه ۵ و باکمک فرضیه ۶ که جنبه مالی دارد که براساس وضعیت مطلوب تدوین شده است ارزش بار درنظر گرفته می شود هرچه ارزش بار بیشتر کرایه حمل و نقل بیشتر می گردد.
در وضعیت موجود هنگامیکه بار سالم به مقصد می رسد درصدی از بیمه به عنوان تخفیف بیمه بار به حاملان بار بر نمی گردد ولی در بیمه خودروهای سبک هنگام تعویض بیمه نامه رانندگان از تخفیف بیمه استفاده می کنند در مقایسه بافرضیه ۶ که براساس وضعیت مطلوب تدوین شده است بیمه بار باعث ایجاد انگیزه در حاملان بار می شود و صاحبان بار و شرکت های تولیدی و خدماتی و واسطه های ارضاء می شوند و بهانه ای جهت افزایش قیمت محصولات و خدمات ندارند و فرضیه ۶ باعث می شود بین شرکت های حمل و نقل و تولیدی و شرکت های بیمه تعادل ایجاد شود . در وضعیت مطلوب چنانچه بیمه بار پایین باشد جهت تعادل بین شرکت های حمل و نقل و تولیدی و خدماتی ازمالیات درصدی استفاده می شود.
در وضعیت موجود کرایه حمل و نقل جاده ای براساس مسافت و ساعت و سوخت و نوع جاده می باشد و این پارامترها یکطرفه بوده و ارتباطی باتولید ندارد اما در وضعیت مطلوب کرایه حمل و نقل جاده ای براساس پارامتر مدیریت زمان می باشد و این پارامتر جهت تعادل بین شرکت های حمل و نقل و تولیدی (خدماتی) موثر می باشد و از طرفی با توجه به تعریف مدیریت زمان که با در اختیار داشتن زمان تعیین شده به شناسایی فعالیتها و حذف فعالیتهای زائد و اولویت بندی و برنامه ریزی فعالیت ها به منظور رسیدن به هدف می باشد .
دراین پژوهش متغیر مستقل مدیریت زمان می باشد که با دراختیار داشتن زمان بین مبدأ و مقصد جاده به شناسایی فعالیتها و حذف فعالیتهای زائد و برنامه ریزی و اولویت بندی فعالیتها می پردازد و فعالیتهای شناسایی شده و مهم پژوهش که در قالب فرضیه ها گنجانده شده اند شامل ارزیابی کار و زمان و ترافیک و تصادف و تعمیرات و ارزش بار و بیمه بار می باشند بر قیمت گذاری کرایه حمل و نقل سنجیده شده اند تا به هدف رسیدو هدف تحویل سالم و زودتر بار می باشد مانند پست نامه پیشتاز که کرایه پست بیشتر و در زمان کوتاهتر نامه به مقصد برسد.
دراین پژوهش باعث می شود شرکت های حمل و نقل به کرایه بار بیشتری برسند و شرکتهای تولیدی و خدماتی بیشتر محصول ارائه دهند مشتری ها را از دست ندهند تا بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات نداشته باشند و در این پژوهش منجر به این می شود که کرایه تابعی از قیمت سوخت نباشد و ارتباط تورم با کرایه حمل و نقل غیرمستقیم شود.
۵-۴- پیشنهاد براساس یافته ها
براساس فرضیه ۱ پژوهش پیشنهاد میشود:
اتلافهای زمانی که در بارگیری و تخلیه بار انجام می شود محاسبه و ازشرکت های تولیدی و خدماتی مبدأ و مقصد مبلغی به عنوان غرامت کرایه حمل و نقل به نفع حاملان بار گرفته شود.
براساس فرضیه۲ پژوهش پیشنهاد می شود:
دراوایل هفته و ایام غیر از تعطیلات که ترافیک کمتر و اتلاف زمانی ترافیک کمتر می باشد کرایه حمل و نقل کمتر و در آخر هفته و ایام تعطیلات که ترافیک بیشتر و اتلاف زمانی ترافیک بیشتر می باشد کرایه حمل و نقل بیشتر می شود. زیرا این پیشنهاد باعث تعادل در ترافیک و کنترل آلودگی هوا می شود.
براساس فرضیه ۳ پژوهش پیشنهاد می شود :
رانندگانی که در طول سال تصادف ننموده اند و ازتخفیف بیمه استفاده می کنند کرایه حمل و نقل متناسب با این تخفیف بیمه تصادف افزایش یابد زیرا این پیشنهاد باعث می شود که انگیزه رانندگان بیشتر شود و اتلاف های زمانی درتصادف کمتر و بار سالم و زودتر به مقصد برسد.
براساس فرضیه ۴ پیشنهاد می شود:
از شرکت های حمل و نقل که در بهتر شدن وسائط حمل و نقل از جمله مارک و مدل و قطعات وسائط و بازدیدهای فنی ازوسائط حمل و نقل تلاش می نمایند کرایه بار بیشتر شود ، زیرا اتلاف زمانی در جاده به علت عدم تعمیر کمتر می شود و منجر به این می شود که متوسط عمر وسائط حمل و نقل کمتر شود و وسائط حمل و نقل جوانتر شوند.
براساس فرضیه ۵ پیشنهاد می شود:
هر اندازه که ارزش بار و خطرات بار و حجم بار و اهمیت بار بیشتر شود کرایه حمل و نقل زیادتر شود و همچنین حمل و نقل بارهای خاصی که نیاز به وسائط حمل و نقل خاص دارند کرایه حمل و نقل بیشتر شود و شرکت های حمل و نقل بارهای خاص کم می باشند نیز کرایه بیشتر شود زیرا هزینه ساخت و خرید وسائط حمل و نقل خاص بالا می باشد.
۶- براساس فرضیه ۶ پیشنهاد می شود:
همانطور که در بیمه های خودروهای سبک در صورت عدم تصادف ازتخفیف بیمه سالیانه استفاده می شود و کمکی به رانندگان خودروها می باشد پیشنهاد می دهم هنگامیکه بار به طور سالم به مقصد می رسد ازتخفیف بیمه جهت حاملان بار نیز استفاده شود.
۷- براساس فرضیه ها ۱ و۲ پیشنهاد می شود:
زمان عبور بین مبدأ و مقصد شهرها براساس وسائط حمل و نقل محاسبه شود.