عرضه جداول زمانی مربوط به فعالیتهای مختلف(فراهانی، ۱۳۷۹: ۴۶۸).
۲-۲۰- تور و اجزاى آن
تور در لغت به معنی گشت و سیاحت است و در اصطلاح صنعت گردشگری عبارت است از: مجموعهای از عناصر سفر شامل: اقامت، حمل و نقل، تغذیه، گشت و … که از سوی یک بنگاه برنامهریز سفر(که آن را تورگردان میخوانند) برای فرد یا افراد گروه گردشگران در قالب یک بسته سفر عرضه میشود. در چارچوب این مجموعه، فعالیتهای روزانه گروه، مسیر و برنامه سفر طراحی و تنظیم میگردد(رنجبریان، ۱۳۸۷: ۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مجموعههای مسافرتی(پکیج) سفرهای تنظیمشدهای هستند که با توجه به برنامههای از پیش تعیین شده و مشروح، در ارتباط با خدمات گردشگری متعدد به وجود میآیند. این مجموعهها از پیش و با قیمت ثابتی به فروش میرسند(ولا، ۱۳۹۱: ۱۳۲).
عناصر چنین بستهای از سفر به طور متعارف شامل موارد زیر میگردد:
حمل و نقل خود میتواند شامل انواع مختلفی از حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی، جادهای باشد. بسته به تقاضای مسافران امکانات محلی و شرایط بسته سفر گونههای مختلف از اسبابهای حمل و نقل در بسته پیشنهادی جای میگیرند. گاه بسته سفر شامل ترکیبی از اسباب حمل و نقل میباشد.
اقامت این جزء شامل اسکان گردشگران در انواع تأسیسات اقامتی از هتل، متل، زائرسرا، مهمانپذیر، استراحتگاه، کشتیهای مسافربری تا کمپها، اردوگاهها و حتی خوابگاههای دانشجویی را شامل میشود.
تغذیه مشتمل بر انواع خدمات پذیرایی از رستورانهای مجلل، سنتی و متعارف تا سلفسرویسها، رستورانهای غذای سریع، تریاها، کافیشاپها و بوفهها است.
گشت شامل ارائه خدمات بازدید از مجموعه بازدیدهای گردشگری مقصد و کسب اطلاع در خصوص آنها است. این جاذبهها میتوانند فرهنگی- تاریخی، قومی، طبیعی و یا حتی رویدادی خاص باشند. این خدمات شامل تأمین سرویس حمل و نقل در مقصد، به کارگماری راهنمایی حرفهای برای تور و اجرای برنامه بازدیدهای تور از سوی بنگاه عرضهکننده آن در محل است.
جاذبهها: منظور از جاذبهها به عنوان عنصری مستقل از بسته سفر، عبارت از آن چیزی است که بابت بازدید از آن، گردشگران ناگزیر از تهیه بلیط میباشند. برای روشن شدن تفاوت میان جاذبهها و گشت از منظر بنگاههای تورگردان میتوان گفت، یک تور محلی در اصفهان میتواند شامل حمل و نقل با اتوبوس، بازدید از خیابان چهارباغ، قدم زدن در کنار زایندهرود و تماشای پلهای تاریخی و گشت و گذار در میدان نقشجهان باشد؛ در حالی که وقتی از یک جاذبه به مفهوم خاص آن سخن میگوییم، خرید بلیط و بازدید از کاخ عالیقاپو در همین میدان را مدنظر داریم.
خرید گردشگری با موضوع خرید گره خورده است و خرید به جزئی جداییناپذیر از برنامههای سفر مبدل شده است. یادگاری و سوغات اقلام عمده خرید از سوی گردشگران هستند. دلیل آن که مراکز خرید را از جاذبهها تفکیک مینماییم عمدتاً آن است که بابت ورود به این مراکز از گردشگر وجهی به عنوان ورودیه مطالبه نمیشود(رنجبریان، ۱۳۸۷: ۹).
۲-۲۱- راهنمای تور
راهنمایان؛ اصلیترین رابط جامعهی میزبان و بازدیدکنندگان هستند. آنها اطلاعات ویژهای را درمورد تاریخ، باستانشناسی، یادمانها و آثار هنری، محیط فرهنگی، طبیعت و جاذبهها، اماکن دیدنی و هر موضوع عمومی که بازدیدکنندگان علاقمند باشند در اختیار آنها قرار میدهند. هر بازدید یا هر تور برنامهریزی شده بستگی بسیار زیادی به راهنمای تور دارد و مطلوبیت نهایی تور انجام شده، وابسته به تواناییهای راهنمای تور است. هر راهنمای تور نمایندهی یک ملت، یک کشور و سازمان برگزارکننده تور به حساب میآید. امکان دارد اعضای تور اصلاً فرصت ارتباط با مردم یک کشور را در مدت بازدید پیدا نکنند و در نتیجه، راهنما، شخصیت، منش و اطلاعات او را محکی برای شناسایی کشور میزبان به عنوان فردی که در تمام مدت سفر با گروه است میدانند. راهنمایان تور میتوانند به طور ثابت در یک دفتر مسافرتی شاغل شوند یا به صورت موردی توسط مدیر تور و مسئول تورگردانی دعوت به کار شوند(حیدری، ۱۳۸۹: ۴۴).
۲-۲۲- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى
در میان نیروهای شاغل در بخش گردشگری، راهنمایان تورهای گردشگری که اصطلاحاً «تور لیدر» نامیده میشوند، نقش مؤثری در هدایت و تأمین نیازمندیهای مادی و معنوی و غنای روحی گردشگران دارند. عموماً راهنمایان تور میبایست اطلاعات جامع و وسیعی در زمینههای مختلف مربوط به حرفه خود داشته باشند و افق دید آنها بسیار وسیع و به عبارتی کلیگرا باشند(حیدری، ۱۳۸۹: ۴۴۰).
۲-۲۳- مسئولیتها و وظایف راهنما
هر راهنمای گشت دارای وظایف و مسئولیتهای در تور است که ملزم به انجام آن در تور میباشد. انجام صحیح وظایف او را در نظر گردشگران و یا افراد گروهی که وی راهنمایی آنان را برعهده دارد، صاحب شخصیت و محبوبیت خاصی میکند. این وظایف به شرح زیر میباشد:
آمادگی برای تور،
مدیریت گروه(برنامهریزی، سازماندهی و هدایت)،
استقبال و بدرقه مسافران،
برقراری ارتباطات مناسب،
به عنوان واسط و نماینده،
پذیراییکننده و میزبان،
حل مشکلات مسافران،
اجرای برنامههای تور،
شناخت مقصد گردشگری،
کنترل امور مالی،
انجام امور اداری لازم،
کنترل منظم تعداد افراد تور در هر برنامه،
کمک به افراد دارای نیازهای خاص،
ارائه توضیحات کلی و جزئی در خصوص انواع جاذبهها و ویژگیهای مقصد،
انجام همکاری و هماهنگی لازم در اجرای تور،
دانستن زبان محلی،
کمک در نگهداری اموال و اشیای قیمتی و مدارک حیاتی مسافرین،
دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سؤالات،
ارائه گزارش به دفتر مرکزی اعزامکننده،
اعلام برنامههای تور آتی دفتر خدمات مسافرتی،
هماهنگی برای جمع آوری انعام برای راهنما و راننده محلی در مقصد.
۲-۲۴- فرایند اجراى تور
اجرای یک تور، فرایندی است که راهنما با هماهنگی دفتر مجری تور از ابتدا تا پایان تور مراحل آن را طی میکنند و در تمام مراحل تور ارتباط راهنما با دفتر باید حفظ شود. مراحلی را که در زیر به آن اشاره میشود روند کلی اجرای هر توری میباشند که معمولاً با تغییرات کمی در جریان میباشند.
معارفه و آشنایی با مسافرین در سفرهای طولانی و دارای شرایط خاص قبل از سفر در محل دفتر یا مکان مناسب دیگر،
دریافت مدارک سفر از قبیل(لیست مسافرین، لیست اتاقبندی، بیمه و برنامه سفر، آرم و تابلو و…)،
آمادهسازی و جمع آوری اطلاعات در خصوص مقصد از راهنمای گوناگون،
کنترل مسیر، بلیطها، رزرو هتل و انجام هماهنگی با وسیله نقلیه، کنترل سیستم صوتی، میکروفون، آب آشامیدنی و امکانات پذیرایی، تأیید و تأییدیه مجدد رزروها،
ملاقات با مسافرین و اسقبال از آنان در محل تعیین شده از سوی دفتر مسافرتی،
شمارش مسافرین، کنترل بارهای آنان، معرفی خود و تیم پذیراییکننده در طول سفر،
ارائه اطلاعات ضروری و لازم به مسافرین از قبیل شرایط و قوانین خاص مقصد، موقعیت هتل، امکانات، تبدیل ارز، برقراری ارتباط تلفنی، نکات ایمنی و بهداشتی، تاکسی و سایر امکانات حمل و نقل، شیوههای برقراری تماس و ارتباط با راهنما و معرفی اجمالی برنامههای تور،
تحویل اتاق و اقامت مسافرین طبق اتاقبندی اعلام شده و کمک به افراد دارای نیازهای خاص(سالمندان و یا افرادی که دارای فرزند خردسال میباشند)، اعلام زمان و مکان حرکت تورها،
معرفی جاذبههای مورد بازدید، اعلام مدت زمان توقف و مکان سوار شدن، کنترل تعداد گردشگران بعد از هر بازدید(حیدری، ۱۳۸۹، ۹۳).
۲-۲۵- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مىشود