“
از منظر خرد و شرکتی از منظر کلان و حاکمیتی تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در سطح بین المللی و ملی کمک به توسعه اقتصادی پایدار و ارتقای جایگاه جهانی کشور
تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در سطح بین المللی و ملی کمک به توسعه اقتصادی پایدار و ارتقای جایگاه جهانی کشور تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه ها خلق فرصتهای شغلی جدید دسترسی به بازارهای صادراتی جدید افزایش میزان صادرات ارتقای مهارت های مدیریتی افزایش درآمدهای مالیاتی انتقال فناوری و استفاده از دانش روز در تولید محصول بالا رفتن حاشیه امنیت ملی به دلیل ذینفع شدن سرمایه گذاران و بنگاههای خارجی در ثبات اقتصادی کشور ایجاد ظرفیت نهادی در سطح بنگاه و زمینه تبدیل شدن به شرکتی بزرگ و سرمایه فرست تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ها در کشور به عنوان جایگزین یا مکمل منابع داخلی
۳-۱-۳٫ انواع روشهای تامین مالی غیر قرضی و سرمایه گذاری خارجی
سرمایه گذاری خارجی به عنوان مصداق و روش اصلی ناظر بر تامین مالی خارجی غیر قرضی خود انواع متنوعی از روشها و ترتیبات گاهاً پیچیده و ترکیبی را در بر میگیرد که ارائه برخی تعاریف متداول و استاندارد مرتبط با اجزا و روشهای مربوطه را ضروری میسازد. سرمایه گذاری خارجی مستقیم، غیر سهمی و
سرمایه گذاری خارجی قراردادی (ترتیبات قراردادی) سه مدل قابل تفکیک به عنوان روشهای انجام
سرمایه گذاری خارجی در یک اقتصاد میزبان هستند. علاوه بر این به دلیل پویا بودن و تحول و تکامل پیوسته این روشها در دنیای واقعی و توسط شرکتها و کسب و کارهای گوناگون و با توجه به مختصات رشته ها و فعالیتهای اقتصادی در بسیاری موارد این مرزها و خطوط تفکیک کننده کمرنگ و هم پوشانیهایی ایجاد
می شود. تعاریف استاندارد سه روش سرمایه گذاری خارجی مرسوم در دنیا به شرح ذیل قابل ارائه است:
۳-۱-۳-۱٫ سرمایه گذاری مستقیم خارجی[۱۴۵]
عبارت است از سرمایه گذاری فرامرزی و مشارکت سهمی در فعالیت اقتصادی به میزان حداقل ۱۰ درصد به منظور اعمال مالکیت و کنترل و مدیریت فعالیت اقتصادی در کشور میزبان به صورت بلند مدت.
۳-۱-۳-۱-۱٫ سرمایه گذاری خارجی سهمی در قالب ترتیبات قراردادی
همانند سرمایه گذاری مستقیم خارجی است اما با دو تفاوت اصلی که عبارت است از:
* شخصیت حقوقی در کشور میزبان با هدف خاص و به صورت شرکت پروژه و به واسطه ترتیبات قراردادی موجود ایجاد و تأسيس می شود.
* عمدتاً حضور در کشور میزبان نامحدود نبوده و زمان آن در قالب قرارداد تعیین شده است.
روشهای سرمایه گذاری سهمی در قالب ترتیبات قراردادی روشی برای تامین مالی سازمان یافته پروژه ها است که با اعطای امتیاز از سوی دولت به شرکتهای بخش خصوصی (یا کنسرسیومی از شرکتها) برای احداث تأسیسات و امکانات زیرساختی و زیربنایی که معمولا توسط دولت ساخته و بهره برداری میگردد و خدمات یا کالاهای تولیدی آن مورد استفاده عموم است اطلاق میگردد.[۱۴۶]
۳-۱-۴٫ سرمایه گذاری خارجی غیر سهمی
ترتیباتی است که در قالب آن سرمایه گذار خارجی بدون تملک سهام (جزئی یا عمده) و داشتن کنترل مستقیم بر شرکت سرمایهپذیر در قالب قراردادهایی نظیر قراردادهای لیسانس، فرانشیز، مدیریت، برون سپاری خدمات، قراردادهای ساخت، پیمانکاری اصلی و فرعی، هماهنگی و کنترل فعالیتهای شرکتهای همکار خود را در کشور میزبان صورت میدهد. به عبارتی سرمایه گذار خارجی همچنان سطحی از کنترل بر عملیات شریک محلی را درحدود قرارداد فی ما بین حفظ میکند و به نوعی شرایط مالکانه و حضور در محل را همانند سرمایه گذاری خارجی دارا است بدون آنکه هزینه های فراوان سرمایه گذاری ثابت و در گردش، درآمدها با ارزهای گوناگون و مواجهه با تفاوتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور میزبان را متحمل شود.
گفتار دوم: شرحی بر قوانین مربوطه
۳-۲-۱٫ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی
سرمایه گذاری خارجی متضمن انتقال دارایی مادی و غیرمادی از کشوری به کشور دیگر به منظور تولید ثروت است. این سرمایه گذاری به دو گروه عمده تقسیم می شود. گروه اول شامل مواردی است که سرمایه گذار علاوه بر اعمال مالکیت بر سرمایه، کلا یا بعضاً مدیریت و کنترل سرمایه را نیز به عهده دارد. به این نوع سرمایه گذاری، “سرمایه گذاری مستقیم خارجی” [۱۴۷] اطلاق می شود. در این نوع از سرمایه گذاری، سرمایه گذار ممکن است نسبت به راه اندازی و تشکیل یک شرکت یا بنگاه اقتصادی جدید در کشورِ پذیرای سرمایه اقدام نماید و یا از طریق تملک بخشی از سهام یا سهمالشرکه یک شرکت یا بنگاه اقتصادی موجود، نسبت به سرمایه گذاری و کنترل و مدیریت آن شرکت یا بنگاه اقتصادی مبادرت نماید. این نوع سرمایه گذاری خارجی مشمول “قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی” مصوب ۱۳۸۱[۱۴۸] و آیین نامه اجرایی آن است[۱۴۹].
ماده ۳ قانون تشویق و حمایت، سرمایه گذاری خارجی را به دو گروه (الف) و (ب) تقسیم کردهاست. از گروه (الف) تحت عنوان “سرمایه گذاری مستقیم خارجی” تعبیر شده است ولی برای گروه دوم عنوان خاصی بیان نشده است.در ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون مذبور به گروه دوم عنوان “سرمایه گذاری خارجی در چارچوب ترتیبات قراردادی” اطلاق شده است.
سرمایه گذاریهای موضوع بند (الف) ماده ۳ قانون تشویق و حمایت- که در این قانون از آن به “سرمایه گذاری مستقیم خارجی” تعبیر شده است- برای آن دسته از فعالیتهای اقتصادی مجاز است که بخش خصوصی
می تواند در آن فعالیتها سرمایه گذاری کند. بنابرین، سرمایه گذاری در بخشهای اقتصادی که طبق قوانین جاری ایران در انحصار دولت است نمیتواند به شیوه مستقیم انجام گیرد. در این نوع از سرمایه گذاری اعطای مجوز سرمایه گذاری، مستلزم توافق قبلی با یک دستگاه دولتی نیست و سرمایه گذار می تواند رأساً تقاضای خود را به سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران تقدیم نماید.
سرمایه گذاریهای موضوع بند (ب) ماده ۳- که در آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت به “سرمایه گذاری خارجی در چارچوب ترتیبات قراردادی” خوانده شده است- برای کلیه فعالیتهای اقتصادی مجاز است؛ اعم از اینکه این فعالیتها در انحصار دولت باشد یا بخش خصوصی نیز بتواند در این نوع کارها فعالیت نماید. برخلاف سرمایه گذاری مستقیم، موضوع بند (الف) ماده ۳، سرمایه گذاری در چارچوب ترتیبات قراردادی، متکی به قراردادی است که بین سرمایه گذار و یک دستگاه دولتی منعقد شده، به موجب آن سرمایه گذار خارجی مجاز میگردد که فعالیت اقتصادی خاصی را انجام دهد. این امر معمولاً از طریق تشکیل یک بنگاه اقتصادی جدید و یا تملک سهام یا سهمالشرکه شرکتهای موجود انجام میگیرد[۱۵۰].
“