“
پاسخگوی شماره «۸» : « طبق اون تعریفی که داشتیم استاد در جلسات تدریس و مباحثات این تفکر انتقادی رو بهدانشجو انتقال میده و در سایه ممارست و تمرین این ملکه میشه پس علاوه بر قسمتی از تفکر انتقادی که تدریس میکنه، همیشه یه قسمتش به اعمال و رفتار استاد برمیگرده غیر از اون تصورات و ذهنیات».
پاسخگوی شماره «۱۱» : «اگر از خود تفکر خبری نباشه فقط اونو تدریس بکنیم یک شکل نازل میشه، مثلا فقط متدهای تفکر رو تدریس بکنیم، کسایی هستن که منطق خوندن ولی منطقی فکر نمیکنن، صرفا منطق خوندن و متدلوژی تفکر خوندن کافی نیس، چطور باید فکر کرد و چطور باید انتقاد کرد ما باید اینهارو در کنار اون روشهایی که تدریس میکنیم داشتهباشیم، اون جنبه های الگویی تدریس رو باید بهش توجه کرد، الگو و مدل بودن، اونچه که در تعلیم و تربیت هست فراگیر سعی میکنه خودش رو شبیه اون کنه، پس معلم باید دارای تفکر انتقادی باشه به عنوان کسی که در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار گرفته، این خیلی مهمه».
اساتیدی که داشتن «الگو بودن استاد در تفکر انتقادی» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو میدانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ازآن جمله مشاور پژوهشی وزیر علوم و ریاست تحقیقات روستایی وزارت جهاد میباشد.
پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران میباشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۸» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای ۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.
۵-پ)بها دادن به خرد جمعی: پاسخگوهای شماره «۳»، «۶»، «۸»، «۱۰» و «۱۱» معتقدند که استاد باید به خرد جمعی و کار گروهی در کلاس خود جهت رشد تفکر انتقادی دانشجویان اهمیت بدهد. نظر پاسخگوهای شماره «۱۰» و «۶» در زیر آمدهاست:
پاسخگوی شماره «۱۰» : «استاد باید اجازه این خرد جمعیرو بده ، اگه این اجازهرو ندن یقین بدانند که در سایر مسائل هم با مشکل مواجه میشن».
پاسخگوی شماره «۶» : «حتی در کلاسهای ارشد و دکتری بیشتر و در کارشناسی هم من در کلاسها مطلب رو مستقیماً دانشجو سئوال داره، اشکال داره من مستقیماً جواب نمیدم میذارم اونجا به رأی، نظرها رو جمع می کنیم، برآیندش رو پررنگ میکنیم، سبک سنگین میکنیم در نتیجه انتقاد اصلاً یکی از اصول کلاسهای آموزشی و پژوهشیه».
اساتیدی که داشتن «بها دادن به خرد جمعی» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو میدانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران میباشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۶» : دارای مدرک کارشناسی در رشته«ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.
پاسخگوی شماره «۸» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای ۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۰» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای ۱۵ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.
۵-ت)طرح مسائل بحثانگیز و ایجاد فرصت برای تفکر: پاسخگوهای شماره «۱»، «۲»، «۸»، «۹» و «۱۱» بر این نظر بودند که استاد باید با مطرح کردن مسائل چالش برانگیز فرصت تفکر برای دانشجو فراهم آورد. نظرات پاسخگوهای شماره «۲» و «۹» به قرار زیر است:
پاسخگوی شماره «۲» : «استاد با مطرح کردن مسائلی که رنگ و بوی تردید داره، مجالی رو ایجاد میکنه برای تردید که پشت سرش تفکر رو هم به ارمغان میاره».
پاسخگوی شماره «۹» : « ببینید مطلبی رو میبایست گردآوری بکنه، از تجربیات شخصی خودش و دیگران استفاده بکنه، مطالبی رو در کلاس باید مطرح بکنه که دانشجو بتونه اون مطلب رو انتقاد بکنه یعنی مطلب جوری نباشه که استاد فقط صحبت بکنه دانشجو فقط شنونده باشه، باید مطالب رو یه جوری برنامه ریزی کنه،یه جوری مطرح کنه که دانشجو خودبهخود انتقاد بکنه روحیه تفکر انتقادی رو در دانشجو به حداکثر میزان برسونه».
اساتیدی که داشتن « طرح مسائل بحثانگیز و ایجاد فرصت برای تفکر » را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو میدانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر میباشند:
“