- موتورهای جستجوی کلید واژه ای[۲۷]
- موتورهای جستجو بر اساس فهرست راهنمای موضوعی[۲۸]
- موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده[۲۹]
- موتورهای جستجوی ترکیبی[۳۰]
- موتورهای جستجوی متا[۳۱]
- موتورهای جستجوی هوشمند [۳۲]
- موتورهای جستجوگر مبتنی بر پرداخت[۳۳]
۲-۲-۱ موتورهای کلید واژه ای
این جستجوگرها دارای کادر مشخصی برای تایپ کلمه یا عبارت مورد جستجو هستند. کاربران با تایپ عبارت مربوط به موضوع از طریق موتور جستجو، کلیه سایت ها و صفحاتی که آن کلمـه یا عبارت را در بر دارند بازیابی می کنند. این موتورها با سرعت زیاد، حجم انبـوهی از منابع مرتبـط با موضوع مشـخص شده را به ترتیـب ارائه می کنند. این موتورها به دلیل دقیق و تخصصی نبودن سایت های بازیابی شده، گاهی اوقات نتایج نامرتبط به موضوع مورد نظر را به کاربر برمی گرداند و معمولاً برای جستجوی عمومی یک موضوع خاص مورد استفاده قرار می گیرند[۷ و ۵۰].
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۲-۲ موتورهای جستجو بر اساس فهرست راهنمای موضوعی
این موتورها تنها سرفصلها و عناوین موضوعات را جستجو میکنند مانند یاهو. این جستجو، شبیه جستجو در فهرست یک کتاب است. این جستجوگرها دارای فهرست موضوعی خاص خود می باشند. با کلیک کردن بر روی هر موضـوع، زیر مجمـوعه آن موضـوع در اختیار کاربـر قـرار می گیـرد و به همین ترتیب تا دقیـق ترین سایت های مربوط به موضوع مورد جستجو مشخص می شوند.
این نوع جستجو با دخالت مستقیم و نظارت صاحبان اسناد و مستندات وب ثبت و سازماندهی می شود. به
طور مثال کلیه اسناد در چندین شاخه از قبیل: هنر، ورزش، تفریح، خبر و … تقسیم بندی شده و تمامی این شاخه ها نیز به چندین زیر شاخه تقسیم می شوند. مثلاً شاخه هنر به زیرشاخه های موسیقی، سینما، نقاشی و… تقسـیم می شود و خود این زیرشاخه ها نیز به زیرشاخه های دیگری تقسیم می شوند.
صاحب یک سند موظف است آن را با توضیحـات کافی که در ویراستارهـای ویژه درج می شود در فهرسـت دایرکتوری متناسب با آن سند درج کند. در این روش، کاربران شانس بیشتری برای یافتن نتیجه مطلوب خواهند داشت. این روش ممکن است برای برخی کاربران آماتور راضی کننده نباشد زیرا این کاربران علاقه ای به جلو رفتن در میان شاخه ها و زیرشاخه ها را ندارند[۷].
برخی از مزیت های موتورهای جستجو بر اساس فهرست راهنمای موضوعی عبارتند از[۷ و ۵۰]:
- کیفیت بهتر اطلاعات به علت نمایه سازی آنها توسط انسان
- دسترسی بهتر به اطلاعات مرتبط
- صرف زمان کمتر برای دسترسی به اطلاعات
- سهولت مرور و بازیابی اطلاعات
این موتورهای جستجو دارای نقاط ضعفی نیز می باشند که می توان به موارد زیر اشاره نمود[۷ و ۵۰]:
- در سازماندهی اختیاری منابع که روش اصلی موتورهای راهنما است، یک موتور راهنما ممکن است منابع را به گونهای طبقهبندی کند که متفاوت از موتور راهنمای دیگر باشد. به این ترتیب نمیتوان از یک الگوی واحد در همه موتورهای راهنما برای ارزیابی استفاده کرد.
- انتخاب، رتبهبندی و طبقهبندی صفحات وقتگیر و هزینه زیادی را تحمیل میکند. به این ترتیب نهتنها نمیتوان منابع جدید را به سرعت اضافه نمود، در نتیجه منابع بازیابی شده از موتورهای جستجو روزآمد نیستند.
- افراد با ذهینت خود در رابطه با مفید بودن یا نبودن منابع تصمیمگیری میکنند، به این ترتیب آنچه که از طرف یک نفر ممکن است مفید باشد از طرف شخص دیگر ممکن است مفید نبوده و در راهنما قرار نگیرد.
- پایگاه های اطلاعاتی آنها اندک است.
- روز آمدی آنها نسبتا دیر انجام می شود.
- پوشش کم اطلاعات موجود در وب.
- نیاز به آگاهی از ساختار سلسله مراتب موضوعی علوم.
تعداد موتورهای راهنما در مقایسه با سایر موتورهای جستجو زیاد نمیباشد ولی مهم ترین آنها عبارتند از:
- Galaxy (http://galaxy/.Com)
- HotBot Directory (http://hotbot/. Lycos.Com)
- LookSmart (http://www/.looksmart.Com)
- Open Directory Project (http://dmoz/.Org)
- Yahoo! (http://www/.yahoo.Com)
- Google Directory (www. google.Com)
۲-۲-۳ موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده
در این نوع از موتورهای جستجوگر، کار جمع آوری اطلاعات بر عهده خزنده ها است. در حالت کلی زمانی که صحبت از موتور جستجو میشود مقصود این نوع آن است. این نوع از موتورهای جستجو در واقع به صورت هوشمند پهنه وب را پیمایش، مجموعه اسناد و پرونده ها را دریافت و رده بندی می کنند. بررسی آیتـم های مـورد جستجـو کاربران بر اسـاس شاخـص های تهیه شده صـورت می گیرد. فرایند های دریافـت، ذخیـره، رده بنـدی و شاخص دهی بر اسـاس الگوریتـم ها و به صـورت خودکار انجـام می شود.
پایگاه داده این نوع از موتورهای جستجوگر بزرگتر از سایر انواع است و اطلاعاتی را که آنها ارائه میدهند معمولاً بروزتر میباشد. عملیات بروز رسانی و گستـرش پایگاه داده موتور جستجـوگر از یک هفتـه تا چند ماه به طول می انجامد. خزنده ها، هیچ گاه از کار نمیایستند و به طور مداوم به جمع آوری اطلاعات مشغول هستند. ممکن است اطلاعات جمع آوری شده توسط آن ها از صفحات جدیدی باشد و یا اطلاعات بروز شده از صفحاتی باشد که قبلا هم به آنها مراجعه کرده اند[۵۰ و ۳۱].
موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده در مقایسه با راهنماهای موضوعی دارای پایگاه های اطلاعاتی بزرگی هستند. این نوع از موتورهای جستجو، بهترین گزینه برای جستجوهای ترکیبی محتوا/کلیدواژه هستند و اطلاعات روزآمدی را در اختیار کاربران قرار می دهد. محدودیت جستجو بر اساس تاریخ، نوع قالب، رشته و …، جستجوی حجم عظیمی از اطلاعات در مدت زمان اندک و کنترل در طول جستجو که در موارد لزوم بتوان عبارات جستجو را ترکیب نمود، را می توان از دیگر مزایای این نوع از موتورهای جستجو به شمار آورد.
موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده دارای معایبی نیز می باشند که می توان به مواردی از قبیل: دشواری یافتن موارد موردنـظر به دلیل نداشتن دسته بنـدی های موضوعـی، بازیابی های نامرتبـط، متفـاوت بودن تکنیک های جستجو و نمایه سازی ها در موتورهای مختلف، وجود لینکهـای مـرده به دلیل از بین رفتن برخی از آن ها اشـاره نمـود. همچنین این نوع از موتورهای جستجـو تحت تاثیر ترفندها و اسپم ها قرار می گیرند.وقتی که صحبت از تکنیک های بهینه سـازی رتبه سایت ها میشـود در واقع تکنیـک هایی مطرح اند که برای کار با این نـوع از موتـورهای جستجـوگر موثرند. بعضی از این موتـورهای جستجـوگـر عبارتنـد از: google , MSN, Altavista, Northemlight, wisenut, teoma و … [۵۰].