۳-۱ جامعه آماری و انتخاب نمونه
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر و مومنی، ۱۳۸۵). در این تحقیق بیمه گذاران شرکت بیمه ایران می باشد.
۳-۱-۱روش نمونه گیری و حجم نمونه
جمع آوری و مطالعه مجموعه جامعی از داده های مربوط به حوزه خاصی از پژوهشها، یا از لحاظ فیزیکی غیرممکن است و یا عملاً میسر نیست. بنابراین بدلیل محدودیت زمان، منابع و امکانات مجبوریم از نمونه گیری استفاده کنیم. نمونه از جامعه آماری، مجموعه اندازه هایی است که عملا در جریان یک تحقیق گرد آوری میشود. (باتاچاریا، جانسون، ۱۳۷۶، ۱۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمونه گیری فرایندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ای برگزیده می شوند که معرف جامعه بزرگتری که از آن انتخاب شده اند، باشند.
طبق قانون احتمال، افراد انتخاب شده باید دارای ویژگیهایی همانند جامعهای باشند که از آن انتخاب شدهاند (آذر، مؤمنی، ۱۳۸۵ ،۷۲)
با توجه به نامحدود بودن جامعه، برای تعیین اندازه نمونه از فرمول زیر استفاده شد :
(آذر، مؤمنی، ۱۳۸۵، ۷۲)
در این فرمول z اندازه متغیر در توزیع طبیعى (توزیع نرمال مربوط به منحنى گاوس) است که از جدول مربوط در سطح احتمال موردنظر استخراج مىشود. p، درصد توزیع صفت در جامعه یعنى نسبت درصد افرادى است که داراى صفت مورد مطالعه مىباشند. q، درصد افرادى است که فاقد آن صفت در جامعه هستند. d، تفاضل نسبت واقعى صفت در جامعه با میزان تخمین محقق براى وجود آن صفت در جامعه است که حداکثر نسبت آن تا ۰۵/۰ است و دقت نمونهگیرى نیز به آن بستگى دارد.
با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، ۳۸۵ نفر به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه برآورد گردید.
۳-۲ متغیرهای مستقل و وابسته
متغیر مستقل،متغیری فعال است که پژوهشگر سعی می کند با تغییر و دست کاری آن،اثرش را در متغیر وابسته مشاهده کند(خاکی،۴۳،۱۳۹۱)
متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری رد آن است. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل موثر بر آن، می توان پاسخ ها یا راه حل هایی برای مساله شناخت(خاکی ،۳۹،۱۳۹۱).
در این تحقیق متغیرهای مستقل انگیزش بیمه گذاران، عوامل فرهنگی و اجتماعی، ساختار مدیریت شرکت بیمه و عامل تورم هستند و متغیر وابسته این تحقیق میزان فروش بیمه نامه عمر است .
۳-۳ ابزار گردآوری اطلاعات
مرحله گردآوری اطلاعات، آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانهای را گردآوری میکند و به روش استقرایی به طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و در نهایت حکم صادر میکند و پاسخ مساله خود را به اتکای آنها می یابد، به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده واقعیت و حقیقت را آن طور که هست، کشف می نماید. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت زیادی دارد. زیرا اطلاعات غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت می گردد و مساله موردنظر به درستی معلوم نمی گردد (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۶۲).
۳-۳-۱روش کتابخانه ای
از این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. لذا با مطالعه کتابها، مقاله ها و تحقیق های دیگر پژوهشگران و جستجو در اینترنت، اطلاعات مورد نظر، جمع آوری شد.
۳-۳-۲ روش میدانی
از آن جایی که پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد، هم چون بسیاری از مطالعه های توصیفی مشابه برای جمع آوری اطلاعات موردنظر در آزمون فرضیه ها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است.
به طور معمول چهار ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارند؛ هریک از این ابزار، خود شامل انواعی هستند که کاربردهای ویژهای برای تحقیقات خاص دارند؛ این ابزارها عبارتند از:
۳-۳-۳ بررسی مدارک و اسناد
-
- داده های موجود در اسناد تحقیق های گذشته
-
- آمارهای رسمی
-
- آمارهای غیررسمی
-
- مدارک و اسناد سازمانی
۳-۳-۴ مشاهده
عبارت است از شناسایی، نام گذاری، مقایسه، توصیف و ثبت آن چه روی می دهد.
۳-۳-۵ پرسشنامه
به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق های پیمایشی، عبارت است از –
مجموعه ای از پرسش هدفمدار، که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵؛ ۱۰۵).
به طور کلی داده های مورد استفاده در تمامی پژوهشهای علمی، به ۲ دسته عمده تقسیم میشوند:
داده های اولیه: داده هایی هستند که از قبل وجود ندارند و باید توسط خود محقق ایجاد شوند.
۲- داده های ثانویه: داده هایی هستندکه قبلاً تولید شده اند و ازطریق منابع مختلف قابل دسترسی میباشند.
برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش حاضر، هم از روش گردآوری داده های اولیه و هم از روش گردآوری داده های ثانویه استفاده شده است. در این پژوهش داده های اولیه، با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه از مدیران و کارشناسان کلیدی ،خبرگان و متخصصین امر گردآوری شده است؛ لازم بذکر است که استفاده از روش های مصاحبه و مشاهده فقط برای تکمیل پرسشنامه ها بوده است و لذا نیاز به محاسبه روایی و پایایی برای آنها نیست. داده های ثانویه نیز، از داده ها و اطلاعات موجود در اینترنت، کتاب ها، مجله ها، سمینارها مرتبط با موضوع پژوهش، جمع آوری شده است.
شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق و سؤال های مرتبط در پرسش نامه:
پرسش نامه این تحقیق مبتنی بر دو بخش است بخش اول شامل مشخصات فردی پاسخ دهندگان که شامل ۴ سؤال در زمینه جنسیت،سن،وضعیت تحصیلی و سابقه مشتری است.در بخش دوم تحقیق، سؤالات مبتنی بر مقیاس لیکرت و با توجه به فرضیات تحقیق طراحی گردیده است. در این طیف هر گویه دارای پنج گزینه است که به شرح زیر است:
گزینه کاملاًموافقم که به آن نمره ۵ داده شد.
گزینه موافقم که به آن نمره ۴ داده شد.
گزینه تا حدی که به آن نمره ۳ داده شد.
گزینه مخالفم که به آن نمره ۲ داده شد.
گزینه کاملاً مخالفم که به آن نمره ۱ داده شد.
۳-۴ تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه
روایی به معنای صحیح و درست بودن است (خاکی،۱۳۹۱؛ ۲۳۰). اعتبار یا روایی بدین معنی است که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد. برای اندازه گیری روایی پرسش نامه، روش های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد. برای افزایش اعتبار و روایی پرسشنامه ابتدا با تعدادی از اساتید رشته مدیریت، مشورت گردید و سوالها با نظر آنان جرح و تعدیل شد. سپس تعداد ۲۰ پرسشنامه بین افراد جامعه آماری توزیع گردید و کلیه ابهام ها مشخص شده و رفع گردید.
در این تحقیق برای افزایش روایی محتوایی پرسشنامه از ابزارهای ذیل استفاده شد:
-
- استفاده از نظرات بعضی از اساتید مدیریت، متخصصان ،
- مطالعه پرسشنامه های مشابه، مقاله ها، کتابها و مجله ها