“
۲-۵-۵-(فیلیپ کرازبی)
فیلیپ کرازبی در ۱۸ ژوئن ۱۹۲۸ درویلینگ ویرجینای غربی به دنیا آمد . اودر ۱۹۵۲ کارخود را به عنوان متخصص کیفیت در یک خط مونتاژ کروسلی ، پس از حضور در جنگ دوم جهانی و کره آغاز نمود . وی مسئولیت تلاش برای متقاعد کردن مدیریت را پذیرفت که بسیار سودمندتر است تا از مشکلات جلوگیری بعمل آید بجای آنکه بفکر راه حل آن ها باشند. او در ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۵ برای کروسلی ، ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵ برای مارتین –ماریتاوآیتیتی طی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۹ کارکرد .دیدگاه و برنامۀ کار بد و ننقص را در مارتینماریتابه عنوان مدیر کیفیت طرح نمود. در طول چهارده سال تصدی پست قائم مقامی شرکت آیتیتی ، با شرکتهای تولیدی و خدماتی فراوانی در سطح دنیا کار کرد و فلسفۀ واقعبینانهاش را به کار برد.۱۹۷۹، انجمن فیلیپ کرازبی (PCA) را بنا نهاد و در ده سال بعد از آن ، رشد این انجمن آن را تبدیل به یک مؤسسه عمومی با ۳۰۰ نفر کارمند در سطح دنیا تبدیل نمود . در ۱۹۹۱ از PCA بازنشسته شد و مؤسسه کریر آیوی ، را تأسیس نمود تا شرکتی برای ارائه سمینار و سخنرانی به منظور کمک به رشد مدیران پویای مؤسسات . در ۱۹۹۷ باخریددارائیPCA انجمن فیلیپ کرازبی II را پایهگذاری نمود . امروزه ، کالج کیفیت وی در بالغ بر ۲۰ کشور دنیا فعال میباشد.
سخنرانیهای فیلیپ کرازبی دربرگیرندۀ نقش مدیریت در انگیزش و تعمق در ایجاد توفیق در سازمان، پرسنل، عرضهکنندگان و حتی خودشان میباشد. از وی ۱۳ کتاب که تمامی آن ها جزء کتابهای پر فروش بوده اند ، به چاپ رسیده است . اولین کتاب کسب و کار وی ، کیفیت مجانی است ، با پشتوانۀ آغاز انقلاب کیفیت در آمریکا و اروپا همراه بود
کتابهای فیلیپ کرازبی به زبانی ساده به رشته تحریر درآمده اند و به تشریح برنامۀ او برای بهبود کیفیت و جلوگیری از ضایعات میپردازند. تأکید او بر اهمیت نقش مدیریت در ایجاد کیفیت میباشد. نگرش او مبتنی بر کار تیمی است اما نه با کار آماری سطح بالا که توسط بسیاری از نگرشهای مدیریت کیفیت جامع رقیب او مطرح میگردد . وی به آموزش ابزارهای ساده و آماری کنترل کیفی که به زبانی عامه فهم و نه ریاضی بیان میشوند ، می پردازد . او سخنرانی قابل و فاضل در مقابل میهمانان عادی و متخصص خود میباشد که بدون شک ، تأثیر شگرفی در انقلاب کیفیتی طی سالهای مختلف گذارده است .
کرازبی شخصیتی پویا است که ایده های او درمورد کیفیت توجه بسیاری را جلب کردهاست. «چهار مطلق» کیفیت کرازبی و برنامه کیفیت جامع او نقش بسیاری در فلسفه کیفیت داشته است. این چهار مطلق به قرار زیرند:
-
- «تعریف کیفیت ازانطباق باخواسته ها است»واضح است که مدیران بایدخواسته هاومعیارهای کیفیت راتعیین کننددرغیراینصورت«اپراتورها»تصمیم میگیرندکه چه چیزی لازم است .
- ۲ – «سیستم کیفیت،مبتنی برپیشگیری است». پیشگیری از مسائل با درک فرایندها و بهبود آن ها، پیش از آنکه محصولات یا خدمات به مشتری برسد؛
۳ – «استـــانـداردعملکرد،نقص صفر (کاربی نقص) است». این،به معنی آن است که هدف«کیفیت کامل»است. این اصل قویاًمتکی برآن است که آنچه بیش ازهرچیزمطرح است رسیـدن به خواسته های درست است. به نظر میرسد که هزینه پیشگیری برای رسیدن به کار بی نقص، با کاهش هزینه های شکست جبران می شود؛
۴-اندازه گیری کیفیت،قیمت عدم انطباق است». به نظرمیرسدکه هزینه اندازه گیریهای کیفیت،یک محرک اصلی برای مدیریت باشد،تلاشهاییکه برایبهبود کیفیت انجام می شود بیشتـــر از پرداختی است که ازطریق بهبود بهره وری، کاهش دوباره کاری و رضایت مشتریان، حاصل خواهدشد.
برنامه کیفیت جامع کرازبی، برنامه اقدام خاصی برای اجرای کیفیت جامع است. پوشش این برنامه به قرار زیر است:
تعهدمدیریت و تشکیل تیم؛
سنجش کیفیت؛
برنامه ریزی کیفیت وآگاهی نسبت به آن؛
آموزش نیروی کار؛
سرمایه گذاری روی کارکنان؛
بازنگری وارزیابی فعالیتهای بهبود؛
نظارت برکیفیت وپشتیبانی ازآن به عنوان فرایندی مستمر،توسط شورای کیفیت.
شهــرت کرازبی مدیون ارائه دیدگاه کاربی نقص یاخرابی صفراست. اواعتقادداردکیفیت بالاهزینه راکاهش داده وسودراافزایش میدهد.
او ۱۴ قدم داردکه برنحوه تغییرسازمانی متمرکزاست.
۱۴ قدم رویکردکرازبی عبارتنداز: ۱ – تعهدمدیریت؛ ۲ – تیم ارتقای کیفیت؛ ۳ – سنجش کیفیت؛ ۴ – هزینه کیفیت؛ ۵ – آگاهی ازکیفیــت؛ ۶ – اقــدامات اصلاحی؛ ۷ – برنامه ریزی نقص صفر؛ ۸ – آموزش سرپرستی؛ ۹ – روزنقص صفر؛ ۱۰ – تعیین اهداف؛ ۱۱ – برطرف کردن علل اشتباه؛ ۱۲ – تقدیر؛ ۱۳ – شورای کیفیت؛ ۱۴ – موارد بالا را تکرار کنید. (مدیریت کیفیت ،۱۳۸۵)
۲-۵-۶-جوزف جوران
دکتر جوزف جوران همچون دمینگ به دلیل توصیه هایش به ژاپنی ها شهرت یافت. تأکید او بیشتر بر مشتری بود، از دیگر نقطه نظرات او این است که سازمانها باید هزینه کیفیت را کاهش دهند. این با رویکرد دمینگ که هزینه کیفیت را نادیده میگیرد کاملاً متفاوت است. جوران کیفیت را «مناسب برای استفاده» تعریف میکند و یک رویکرد ۱۰ ماده ای به کیفیت دارد
توصیه های دهگانه جوران
۱ – ازنیازبه ارتقاآگاه شده وبرای آن فرصتی فـراهم کنید؛
۲ – برای ارتقاهدف تعیین کنید؛
۳ – بــرای دستیابی به هدف سازماندهی کنید؛
۴ – آموزش دهید؛
۵ – برای حل مشکل،پروژه اجراکنید؛
۶ – پیشرفت را گزارش دهید؛
۷ – تقدیرکنید؛
۸ – نتایج رامنتقل کنید؛
۹ – موفقیت راحفظ کنید؛
۱۰ – برنامه ریزی سالانه حرکت راحفظ کنید.
شهرت جوران نتیجه مفهومهای «نقاط ضعف» ، «مشتری درون سازمــانی» و «وجوه سه گانه کیفیت» است که ارائه کردهاست. او همچنین به خاطر «تحلیل پارتو» در حل مسئله هزینه کیفیت به عنوان ابزار اولویت بندی و نمایش فعالیت بهبود و شورای کیفیت به عنوان پشتیبانی اجرای کیفیت در شرکتها اعتبار دارد.
وجوه سه گانه کیفیت او عبارتند از:
برنامه ریزی کیفیت؛
کنترل کیفیت؛
بهبود کیفیت.
این سه را می توان بخش یکپارچه از اقدامات کیفی دید که برای حصول کنترل در سطح عملکـردی، باید برنامه ریزی شوند. برنامه ریزی بیشتر برای بهبود به صورت پروژه، تا مرحله ای پیش می رود که سیستم به نقطه عطفی در سطح بهبود عملکرد دست یابند. این سازماندهی روشمند اقدامات کیفیت را نهادی موسوم به شورای کیفیت که برقرار کننده هدفهای کیفی و تعیین کننده ابزار اجرای بهبودها است، هماهنگ میکند. این گروه، مدیران شرکت را از جریان کار بهبود کیفیت مطّلع کرده و آن ها را درگیر این کار نگه میدارد.
“