۱-۴-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (خاکی، ۱۳۸۳). تعریف جامعه آماری باید جامعومانع باشد، یعنی باید چنان بیان شود که نقطهنظر زمانی و مکانی همه واحدهای موردمطالعه را در برگیرد و در ضمن از شمول واحدهای که نباید موردمطالعه قرار گیرند جلوگیری کند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۹)
با توجه به اینکه تحقیق حاضر کیفی و کمی میباشد جامعه آماری تحقیق حاضر به دودسته طبقهبندیشده است، افراد باتجربه بالای ۱۵ سال جهت اجرای مصاحبه در بخش کیفی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی با رویکرد توسعه محصول جدید جهت پاسخ به پرسشنامه بسته انتخاب شدند که تمامی این افراد درزمینهء تولیدات و توسعه محصول پوشاک ورزشی در شرکتهای مختلف شهر تهران (شهرستان تهران) به فعالیت مشغول میباشند. تعداد افراد باتجربه بالای ۱۵ سال ۱۴ نفر میباشد.
۲-۴-۳ روش نمونهگیری
بخش کیفی:
همانطور که گفته شد، در مرحله اول این تحقیق، خبرگان صنعت پوشاک (ورزشی) جامعه آماری را شکل دادهاند. این افراد کسانی هستند که درزمینهٔ پوشاک ورزشی بیش از پانزده سال سابقه کاری دارند. برای نمونهگیری از این جامعه آماری در این تحقیق از روش گلوله برفی استفادهشده است که بعد از انجام ۷ مصاحبه به اشباع تئوریک رسیدهایم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این روش یک روش غیر احتمالاتی است و در مواقعی به کار میرود که شناختی از کل جامعه آماری وجود ندارد و چارچوب نمونهگیری مشخص نیست. در این نوع نمونهگیری پاسخگویان بعدی از طریق پاسخگویان قبلی مشخص میشوند. بهعبارتدیگر عناصر یک جمعیت محقق را به عناصر دیگر این جمعیت راهنمایی میکنند. این روش برای نمونهگیری از جامعههای آماری به کار میرود که اصطلاحاً پنهان هستند و یا محل استقرار مشخصی ندارند و اطلاعات اندکی از آنها در دست است و یا یافتن محل اعضای آن دشوار هست. (گودمن، ۱۹۶۰).
شکل ۳-۲ فرایند روش گلوله برفی
بخش کمی:
گفتهشده که نمونهگیری فرآیندی است که طی آن تعدادی از واحدهای بهگونهای برگزیده میشوند که معرف جامعه بزرگتر که از آن انتخابشدهاند باشند (خاکی، ۱۳۸۳). این گزینش میتواند به گونههای متفاوتی انجام شود، اما در این بخش تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای این کار انتخاب شد. در این نوع نمونهگیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده میشود تا در نمونه انتخاب شوند، این کار میتواند بهوسیله قرعهکشی انجام شود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۹).
در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است و برای آنکه مشخص شود که آیا تولیدکنندگانی که در نمونه موردبررسی قرارگرفته در حوزه پوشاک ورزشی فعالیت میکند، پژوهشگر فقط تولیدکنندگانی را در نمونه قرار داده که ازنظر فنی قابلیت فعالیت در حوزه پوشاک ورزشی را داشتهاند.
۳-۴-۳ تعیین اندازه حجم نمونه
بخش کیفی:
ملاک برای تصمیم در مورد اینکه دادهها بهاندازه کافی جمع آوریشدهاند و میتوان نمونهگیری را متوقف کرد منوط به اشباع نظری است. هرگاه محقق در جریان مصاحبه با شرکتکنندگان بهجایی برسد که اطمینان یابد به چیزهایی که قبلاً در مورد یک مقوله و مشخصه های آن و نیز ارتباط آن با سایر مقولهها میدانسته اضافه نمیشود به اشباع نظری رسیده و میتواند جمع آوری دادهها را متوقف کند (اوربچ و سیلورستین ۱، ۲۰۰۳) که در تحقیق حاضر ۷ نفر مورد مصاحبه قرار گرفت.
حجم نمونه در بخش کیفی نیز از طریق اشباع نظری یا تئوریک مشخصشده است که در مصاحبههایی که صورت گرفته شد، بعد از مصاحبه با هفت نفر مطالب به اشباع نظری رسید و متوقف گردید.
بخش کمی:
در بخش کمی نیز در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین حجم نمونه از چند روش بهطور همزمان استفادهشده است تا دادهها واقعی را داشته باشیم.
درروش اول از فرمول زیر استفادهشده است که تعداد نمونه برابر با ۷۸. شرکت شده است
n=(z2pqN) / (d2(N-1)+ z2pq)
که در آن N=۹۸ و d=۰٫۰۵, z=۱٫۹۶ q=۰٫۵ p=۰٫۵ میباشد. تعداد به دست آمده از فرمول فوق برابر با ۷۸ نفر است.
درروش دوم برای تعیین حجم نمونه از جامعه آماری به جدول استاندارد مفروض که توسط (مورگان، ۱۹۷۰) تنظیم و ارائهشده است ارجاع دادهشده که حداقل حجم نمونه مناسب برای این تحقیق برابر با ۸۰ نمونه میباشد (سکاران، ۱۳۸۱).
درروش سوم به قضیه حد مرکزی یا همان تعداد نمونه حداقل ۳۰ مورد (مومنی, ۱۳۷۹) (آلرک و ستل, ۱۳۸۰) استفادهشده است.
در تحقیق حاضر محقق با مدنظر قرار دادن تمامی روشهای ۳ گانه فوق، روش دوم که حجم نمونه بیشتری را ارائه نموده بهعنوان مبنا قرار داده است. بطور اطمینان در جمع آوری تعداد نمونه، ۹۰ پرسشنامه تهیه و در میان اعضا نمونه توزیعشده است.
۴-۴-۳-روش جمع آوری داده و اطلاعات
در تحقیق حاضر روش گرداوری دادهها بهصورت ترکیبی بوده است طی روش کتابخانهای و همچنین مصاحبه با مصاحبهشوندگان از روش گلوله برفی و استفاده از ابزارهای فیش تحقیقاتی و جدول و فرم برای بهرهبرداری از منابعی مانند کتابها و مقالات و انواع نشریات، آمارنامهها در راستای تهیه و تنظیم ادبیات تحقیق همچنین شناسایی متغیرها و شاخصهای مؤثر استفادهشده است.
در تحقیق توصیفی اطلاعات توصیفی معمولاً از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری میشوند. در تحقیق حاضر نیز با توجه به موضوع، هدف آن همچنین با مدنظر قرار دادن نوع روش تحقیق، مهمترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات برای آزمودن سؤالات در تحقیق حاضر مصاحبه که یکی از روشهای گردآوری اطلاعات است که امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبهشونده را فراهم میسازد، ارزیابی عمیقتری انجام میدهد و از انعطاف بیشتری برخوردار است و برای موضوعات پیچیده به کار میرود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۹) استفادهشده است. مصاحبهها از نوع سازمانیافته انجامشده است و بیشترین دادهها و اطلاعات لازم جهت تجزیه تحلیل سؤالات و آزمون فرضیات از طریق جمع آوری دادههای میدانی از آزمودنیها با بهکارگیری ابزار پرسشنامه نیمه ساختاریافته که عبارت است از مجموعهای از پرسشها که بهصورت باز یا بسته (دارای مقیاس) طراحی میشود تا وضعیت نگرش افراد نسبت به یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود (خاکی، ۱۳۸۳) حضوری صورت گرفته است.
۵-۴-۳ جمعبندی
ازاینرو در این بخش مصاحبه نیمه ساختاریافته از نوع سازمانیافته با خبرگان صنعت پوشاک (ورزشی) در مورد عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید صورت گرفت و سعی شد تا این عوامل و چگونگی تأثیر آنها در موفقیت شناسایی شود. در بخش کمی با توجه بهمرور ادبیات و مطالعات کتابخانهای و شاخصهای حاصل از مصاحبه با خبرگان صنعت پوشاک ورزشی به تهیه پرسشنامه بسته و ساختاریافته پرداختهایم.
۱-۵-۳ نحوه تنظیم پرسشنامه نیمه ساختاریافته
در تحقیق حاضر همانطور که در فوق به آن اشاره شد نخست با بهره گرفتن از روش کتابخانهای و ابزارهای آن طی مراجعه و بررسی ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق در سایتهای معتبر لاتین (به علت نبود منابع فارسی) نسبت به شناسایی و استخراج آن دسته از عوامل مؤثر بر توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک (ورزشی) معرفیشدهاند بهطورکلی شناساییشدهاند سپس پرسشنامه نامهای نیمه ساختاریافته جهت شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه محصول جدید همراه با علل آمدن این سؤالات تدوین گردید. سپس با برگزاری جلسه اصلاحیه با چند تن از اساتید مطرح در این زمینه انتقادات آنها نسبت به پرسشنامه موردنظر قرار گرفت و در انتها پرسشنامه نهایی تدوین گردید که در جدول ۳-۱ آمده است.
جدول ۳-۱ پرسشنامه نیمه ساختاریافته
سؤال | دلیل پرسش |
|
شروع مصاحبه با شناخت تجربه افراد مصاحبهشونده |
|
شناخت بیشتر و اثر توسعه محصولات جدید از دیدگاه مصاحبهشونده |