فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این پژوهش از مدلBCC ورودی محور استفاده شد، ورودی ها، هزینه پرسنلی، هزینه اداری، تعداد پرسنل و میانگین سابقه کار کارکنان هر شعبه در نظر گرفته شد. خروجی ها نیز عبارت بودند از: میزان تسهیلات اعطایی، میزان سپرده ها و خدمات.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر در راستای سنجش میزان کارایی شعب بانک کشاورزی استان گیلان و به منظور پاسخگویی به سوالات پژوهش به انجام رسیده است در این بخش ضمن پرداختن به نتایج بدست آمده پیشنهاداتی به منظور بهبود شرایط به مدیران توسط محقق ارائه شده تا با توجه به پیشنهادات سمت و سوی مناسب را اتخاذ نمایند. در نهایت نیز ضمن بیان محدودیت های پژوهش پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی نیز ارائه گردید.
۵-۲ پاسخ به پرسش های پژوهش
پرسش اصلی
عملکرد شعب بانک کشاورزی گیلان با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها چگونه است؟
در این پژوهش ۳۲ شعبه از بانک کشاورزی استان، مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل و میزان کارایی فنی هر یک از شعب بانک کشاورزی استان گیلان در جدول (۴-۴) ارائه شد؛ که از ۳۲ شعبه مورد بررسی، شعب: رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا، رستم آباد، تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیباکنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه (۱۷ شعبه) با امتیاز کارایی مدیریتی برابر یک و درصد کارایی ۱۰۰ بیشترین امتیاز کارایی را دارا بوده است.
نتایج تجربی تحقیق کرکوود ونحم (۲۰۰۴) نشان می دهد که بانک های اصلی و بزگتر کارایی بهتری نسبت به بانک های منطقه ای تجربه کرده اند.
در تحقیق مهش (۲۰۰۸) نتایج میانگین کار آیی نشان می دهد که به هر حال بیمه کننده های خصوصی، عقب تر از بیمه کننده های عمومی هستند، آنها به سرعت در حال رشد بو ده و به نظر می رسد که امتیازات کارایی بیمه کننده های عمومی و خصوصی در حال نزدیک شدن به هم است.
پرسش های فرعی
سوال ۱:رتبه بندی کارایی شعب بانک کشاورزی استان گیلان چگونه است؟
در بین شعب مورد بررسی، بر مبنای روش شمارشی شعبه منجیل با ۱۴ بار، از لحاظ تعداد دفعات مرجع شدن، به عنوان کاراترین شعبه مد نظر قرار می گیرد. ترتیب کارایی شعب بر مبنای روش شمارشی به صورت زیر است:
ردیف
DMU
دفعات مرجع شدن
۱
منجیل
۱۴
۲
سنگر
۱۳
۳
رشت
۷
۴
صومعه سرا
۹
۵
فومن
۸
۶
چابکسر
۶