۲-۴- پیشینه تحقیق
تا کنون پژوهش های بسیاری در هر دو حوزه چابکی سازمانی و اعتماد عمومی به انجام رسیده است. در این قسمت به برخی از آنها که نزدیکی بیشتری با تحقیق فوق دارند اشاره می شود:
قاسمی(۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان شناسایی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر چابکی کارکنان بانک ملی شهرستان سنندج به تحلیل پرداخته است. وی ۷ بعد را با عنوان انعطاف پذیری، پاسخ گویی، سرعت، فرهنگ تغییر، یکپارچگی و کاهش پیچیدگی، همکاری متقابل و کارکردهای مدیریتی با بهره گیری از ۳۲ شاخص استاندارد چابکی بوسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار داد. نتایج پژوهش وی نشان می دهد وضعیت تقریبا مطلوب چابکی کارکنان در بانک ملی وجود دارد زیرا میانگین کلی چابکی کارکنان ۳٫۳۶ بوده که از ۵ بیشتر است.
حمیدی و همکاران(۱۳۸۸): نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمانی، این پژوهش به دنبال طراحی مدلی برای ایجاد چابکی سازمانی بعنوان ابزاری برای مواجهه با تغییرات دائمی و غیر قابل پیش بینی، با تمرکز بر بعد منابع انسانی بوده است. پس از مطالعه پیرامون تعاریف، ابعاد و مدل های چابکی سازمانی، فرآیندهای محوری عملیاتی، فناوری اطلاعات و کارکنان مطرح می شود. از یافته های این پژوهش می توان در شناسایی عوامل کلیدی در دست یابی به چابکی سازمان با محوریت منابع انسانی استفاده کرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تحقیقی که در قالب پایان نامه دانشجویی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، در سال ۱۳۸۱، با عنوان ارائه مدلی جهت اندازه گیری چابکی سازمان های تولیدی در صنعت الکترونیک ایران صورت گرفت. این تحقیق را غلامرضا خوش سیما انجام داده است. در پژوهش مذکور، پس از ادبیات تحقیق، مدلی جهت دستیابی به چابکی مطرح و سپس یک روش شناسی مبتنی بر دانش جهت اندازه گیری چابکی در سازمان های تولیدی پیشنهاد شد.
نیک پور و سلاجقه(۱۳۹۱): بررسی وضعیت چابکی سازمانی در سازمان های دولتی شهر کرمان، تحقیق حاضر ازنوع پژوهش های توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۹۱۵نفر از کارکنان رسمی سازمان های دولتی شهر کرمان می باشد و نمونه گیری به روش طبقه بندی منظم بوده و تعداد ۳۲۲نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ازروش آمار توصیفی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه چابکی سازمانی می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که سطح چابکی سازمانی کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان بالا می باشد.
آقایی و آقایی(۱۳۹۳): ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی، تحقیق فوق با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و مروری بر کلیه مقالات مرتبط با حوزه چابکی از سال ۲۰۰۰ به بعد، به بررسی عوامل موثر بر چابکی و چابک سازی سازمان ها پرداخته و در انتها چارچوبی نظری و مفهومی را برای سازمانها ارائه می کند. تحقیق از نظر هدف کاربردی است. در ابتدا کلیه شاخص های موثر استخراج و در انتها نیز کلیه شاخص با بهره گرفتن از روش دلفی در دو دور، کلیه شاخص ها با بهره گرفتن از مولفه های مدل اسکاپ طبقه بندی گردیدند. نتایج حاکی از آن است که بر اساس مطالعه مدل ها و مقالات حوزه چابکی، الگوی مفهومی چابکی سازمان در برگیرنده ۵ مولفه اساسی به صورت ذیل است: عوامل سازمانی، عوامل انسانی، عوامل راهبردی و عوامل فناورانه.
اعتمادی فرد(۱۳۹۲): وضعیت اعتماد عمومی اساتید دانشگاه ها به کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، پرسش اساسی در مقاله حاضر،معطوف به چیستی وچگونگی جنبه های مختلف اعتماد اساتید به نظام و پرسش های فرعی نیز به جنبه های نگرشی و ذهنی و راهبردهای افزایش آن معطوف است. روش های اصلی برای پاسخگویی به پرسش ها ،مصاحبه های عمیق با اساتید و تحلیل ثانویه داده های کمّی است. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و تلاش شده تا تنوع در آنها حفظ شود، به گونه ای که به رویکردهای سیاسی مختلف اساتید نیز توجه شود. داده ها و اظهارات مصاحبه شوندگان حاکی از آن است که اعتماد عمومی مردم و اساتید به سایر افراد در جامعه در مقایسه با گذشته رو به کاهش است. این امر زمینه منفی افزایش بی اعتمادی اساتید به نظام را نیز ایجاد می کند. تأکید عمده مصاحبه شوندگان برآن است که بی اعتمادی اساتید به نظام، بیش از آنکه به هسته های بنیادین و قواعد نظام باز گردد به بازیگران و عملکردهای سازمانی مربوط است. انباشت و تراکم بی اعتمادی در این دو لایه بیرونی به لایه درونی قواعد نیز تسری می یابد.
قلی پور و پیران نژاد(۱۳۸۶): ارتقای اعتماد عمومی و دموکراسی الکترونیکی تبیین نقش دولت الکترونیک، یافته های تحقیق حاکی از وجود رابطه علیبین دولت الکترونیک،میزان اعتماد عمومی،و دموکراسی الکترونیکی است.
ابراهیم پور و همکاران(۱۳۹۱): بررسی عوامل نگرشی موثر در تبیین اعتماد عمومی به پلیس، تحقیق حاضر از نظر هدف ،کاربردى و ازنظر ماهیت و روش ،توصیفى- همبستگی می باشد. براى گردآورى داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آمارى تحقیق شهروندان بالاى ۱۸ سال شهر تهران بوده که از بین آن ها نمونه اى آمارى به تعداد ۴۰۰ نفر براساس نمونه گیرى خوشه اى تعیین شده است. نتایج تجزیه و تحلیل یافته هاى تحقیق نشان داد که بین سهع و امل نگرشى و اعتماد عمومى، رابطه مثبت و معنادارى وجود دارد. در پایان بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی براى افزایش اعتماد عمومی به پلیس ارائه شده است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
مقدمه
پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیقی مناسب است. اکنون پژوهش در علوم انسانی روش علمی است که به بسیاری از مسائل و رویدادها به دیده تردید مینگرد و آنها را با روشهای مخصوص و از ابعاد و جنبههای گوناگون بررسی میکند تا به علت آنها پی ببرد و راهکار یا الگوی جدید جهت بهبود شرایط ارائه نماید(فرشیدفر، ۱۳۹۲، ۶۴). انتخاب پژوهش مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مؤید پژوهش و امکانات اجرایی بستگی دارد. روش پژوهش بهعنوان یک فرایند نظاممند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا حل یک مسأله میباشد. در این باره آمده است: روش پژوهش مجموعهای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر (قابل اطمینان) نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۰۱). در این فصل ضمن روش پژوهش، به توصیف و بررسی جامعه و نمونه آماری پژوهش، روش نمونهگیری همچنین روشها و ابزای جمع آوری اطلاعات خواهیم پرداخت. سپس ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه) معرفی میشود و تهیه و تنظیم و نیز روایی و پایایی آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۱- روش تحقیق
با توجه به ماهیت این پژوهش، روش به کار رفته در تحقیق از دید جمع آوری داده های تحقیق از نوع توصیفی[۴۷] - پیمایشی[۴۸] است. توصیفی است، زیرا آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شریط یا روابط موجود، عقایدمتداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد (همان منبع). بهطوری که اجرای این تحقیق میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیمگیری کمک کند (سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۸۲). همچنین این پژوهش پیمایشی از نوع مقطعی است. پیمایشی، زیرا توزیع ویژگیهای یک جامعۀ آماری را بررسی میکند و مقطعی است چراکه بهمنظور گردآوری داده ها دربارۀ یک یا چند صفت در یک مقطع اززمان از طریق نمونهگیری از جامعه انجام میشود (همان منبع). از لحاظ هدف نیز تحقیقی کاربردی محسوب میشود و هدف از انجام آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص و به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیلۀ آن نیازی مشخص و شناخته شده بر طرف گردد و هدف کشف دانش تازه است که کاربرد مشخصی را دربارۀ فرآورده یا فرآیندی در واقعیت را دنبال میکند (خاکی، ۱۳۸۷، ۹۴).
۳-۲- جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع و چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق در مورد آنها بپردازد(سکاران، ۱۳۸۸ف ۲۹۴). جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاص مربوط به نقطهنظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷).
جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به تعداد ۱۳۰ نفر می باشند.
۳-۳- نمونه آماری
نمونه مجموعه ای است از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد(خاکی، ۱۳۸۲، ص۲۵۰). در تعریفی دیگر نمونه گیری یا نمونه برداری، فرایند انتخاب تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است بعبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد را نمونه گویند(آذر و مومنی، ۱۳۸۳، ص۶).
حجم نمونه در این تحقیق، با بهره گیری از جدول مورگان ۹۷ نفر انتخاب شده است.
“تذکر: ۲ پرسشنامه برگردان نشد و در مجموع ۹۵ پرسشنامه بدست محقق رسید.”
۳-۴- روش جمع آوری داده ها
ابزارهای گوناگونی برای به دست آوردن داده ها مانند: مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و مدارک و اسناد وجود دارد. هر یک از این ابزار معایب و مزایایی دارند که هنگام استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرند تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود و از طرفی نقاط قوت ابزار تقویت گردد. هر پژوهشگری باید با توجه به ماهیت مساله و فرضیه های طراحی شده یک یا چند ابزار را طراحی و پس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزار ها ، از آنها در جهت جمع آوری داده ها بهره جوید تا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده ها، بتوان در مورد فرضیه ها قضاوت کرد.(خاکی ،۱۳۸۷، ۱۵۹)
مهمترین روش های گرد آوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
۱- مطالعات کتابخانه ای: در این قسمت جهت گرد آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از منابع کتابخانهای، مقالات،کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (Internet)استفاده شده است.
۲-تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل، از پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه یکی از ابزار رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالات (عبارات یا گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ را ارائه می دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. سئوالات پرسشنامه را نوعی محرک – پاسخ می توان محسوب کرد. از طریق پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش ها و عقاید فرد را در ارتباط با موضوعی خاص مورد ارزیابی قرار دارد(مقیمی، ۱۳۸۰، ۲۹)
سوالهای پرسشنامه شامل دو قسمت است :
۱-سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کافی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهنگان جمع آوری گردد. این بخش شامل ۵ سوال است .
۲-سوالات تخصصی: این بخش شامل ۲ بخش سوال است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش از طیف ۵ گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است. شکل کلی و امتیاز بندی طیف لیکرت در این پرسشنامه به صورت زیر است:
جدول۳-۱- طیف لیکرت
بسیار موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | بسیار مخالفم |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |